1958 szeptemberében Amerikában bemutatták a Macska a forró bádogtetőn című filmet. Az egyik főszereplő Elizabeth Taylor volt. A másik egy hófehér sifon ruha, amelyet az akkori legnagyobb hollywoodi jelmeztervező, Helen Rose készített. A bemutató után minden nő "The Cat" ruhára vágyott.
Amikor filmet nézünk, Ő a világításról és a képekről beszél film közben, én pedig a ruhákról teszek megjegyzést. Nem mondom, hogy egy harmadiknak öröm lenne bennünket hallgatni, de mi jól elvagyunk. Egy regenerálódós napon a Szigorúan bizalmas (L. A. Confidental, 1997) című krimi került terítékre, amely az 1950-es évek elején játszódik Los Angeles-ben. Korrupt rendőrök, drog, alkohol, maffia, sok vér, öltönyök és gyönyörű ruhák - szóval vizuális élményben nem lesz senkinek hiánya, az tuti (persze, maga a sztori is jó), egyértelműen az ajánlott kategóriába tartozik. (Bár az ajánlott szó olyan béna. Nézzétek meg, és kész!)
Mint két tojás. Kim Basinger és Veronica Lake.
Mozi és divat: kezdetektől kéz a kézben járnak. Ami ma a Style.com, az korábban a mozifilm volt. Egyetlen ruha, smink vagy frizura sem jutott el annyi emberhez, mint a filmen keresztül. Sokkal nagyobb hangsúlya volt a kosztümöknek, egy-egy darab reprója pedig azonnal helyet kapott a nők gardróbjában.
Divatőrültek számára a Funny Face (Mókás arc) című musical Audrey Hepburn és Fred Astaire főszereplésével kötelező. (Akinek nem sikerült elcsípnie a minap a Viasaton, az kutakodjon a Kultúrbarlangban.) Már maga a téma is térdre kényszeríti a divatmán nézőt: hogyan lesz egy szürke, okoskodó, kultúrsznob kisegérből, aki szerint dekoltázsokkal folytatott csevejjel nem lehet megváltani a világot, a Minőség magazin ünnepelt modellje, az új arc, a gondolkodó, mégis lélegzetelállítóan gyönyörű nő prototípusa. Fred Astaire alakítja a divatfotóst (Dick Avery), aki ahelyett, hogy csodaszép fákat fényképezne, inkább modellekre és ruhákra pazarolja a tehetségét - legalábbis az Audrey Hepburn alakította Jo szerint. Érdekesség, hogy Astaire karakterének inspirálója Richard Avedon divatfotós volt, aki nemcsak a filmben látható divatfotók nagy részét készítette, hanem vizuális tanácsadóként is közreműködött.
A kosztümökért Edith Head-et és Hubert de Ginvenchyt (Audrey Hepburn ruháinak tervezője) Oscarra jelölték. Givenchy 1953-ban, a Sabrina forgatásán találkozott először későbbi múzsájával, Hepburnnel. Szinte valamennyi filmjében ő tervezte a ruháit.
És most a szokásos képhalmaz a szokásos képaláírásokkal.
Így látjuk Audrey-t először a filmben: sok fekete, sok barna, modellalakját takaró könyvespolc szabás.
Az átalakítás után. Meseszép.