Brad Pitt - jobb híján az illattól - megrészegülve beszél a Chanel No. 5 legújabb kampányfilmjében - leolvasztva ezzel a női rajongókról a bugyit is, hogy azok csupán néhány csepp No. 5-ben hódíthassanak, ahogy azt anno Marilyn Monroe is tette.
Az ikonikus márka 91 éves történetében először reklámozza az illatot férfi - ráadásul nem is akármilyen! Brad Pitt 7 millió forintnak megfelelő összegért vállalta, hogy az arcát és a hangját adja a világ legismertebb és legtöbbet eladott illatának. A Chanel divatház marketingesei szerint egy ikonikus illathoz olyan ikonikus ember illik, mint Brad Pitt. És hogy miért férfi? A Chanel ezzel kívánja megerősíteni azt a szerepét, amelyet az 1920-as években vívott ki magának: azt, hogy forradalmasítja a divatot.
Forradalmasítás ide vagy oda: ahogy a kis fekete ruha megalkotásában sem Coco Chanel volt az első, úgy az sem az ő ötlete volt, hogy egy luxusdivatház parfümöt dobjon piacra. Mégis: ahogy a kis feketét rendszeresen neki tulajdonítjuk, úgy a világ legismertebb - és piacra dobása után 91 évvel is kapható - parfümjéről is azt gondoljuk, hogy az első volt a divatmárkák parfümjei között. Coco ugyanis egy dologban sokkal erősebb volt a kortársainál: a marketingben.
Természetesen a parfüm sikeréhez kellett az is, hogy abban az időben - 1921-ben - nagyon új és nagyon jó minőségű legyen. Parfümőre, Ernest Beaux aldechidekkel, szintetikus anyagokkal, dolgozott, amelyeket addig soha nem használtak még parfümökhöz, Chanel azonban bízott benne. Beaux két mintasorozatot készített Chanelnek. Az elsőt egytől ötig számozta, a másodikat pedig húsztól huszonnégyig. Chanel előbb a 22-est választotta, de mivel az 5 a szerencseszáma, ragaszkodott hozzá, hogy az is elkészüljön. Ez volt az, amely "nem idézi egyetlen virág vagy beazonosítható virágegyüttes ismerős illatát sem. Puszta lelemény, meny mintha a semmiből született volna, s amely annál is csábítóbb, mert rejtélyes az eredete" - írja Henry Gidel Coco Chanel című könyvében.
A parfüm különlegességét erősítette az egyszerű, letisztult üveg is, amelyben ott lötyögött az aranyszínű folyadék. A másik a teljesen egyszerű, szintén sejtelmes név. Miért pont No. 5? Ilyen még sosem volt addig! És pont ezért. Miért ne?
A parfüm bevezetése nem hatalmas kampánnyal indult, mint mostanában egy-egy sztárillat esetében. Coco Chanel maga csúsztatta ismerősei, barátai kezébe az üvegcsét különböző társasági eseményeken, ahol ő maga gyakran megfordult. A titokzatos illat hamar beszédtéma lett a legfelsőbb körökben megalapozva ezzel a parfüm körüli legendát, amelyet mindenki meg akart fejteni - ha mást nem azzal, hogy magára fújta. A parfüm körüli legendát tehát már az 1920-as években megalapozták. Az illat sikerességének még a második világháború sem állhatott útjába.
A háború alatt a marketingeseknek az az ötlete támadt, hogy zsebparfümöket gyártanak a No. 5-ből, hogy az amerikai katonák hazavihessék őket a feleségeiknek - ezzel a francia illat a tengerentúli nők szívét is meghódította.
Természetesen megannyi fogás mellett nem maradhatnak el a Chanel No. 5. arcai sem. 1937-ben maga Coco Chanel állt modellt a saját parfümjének a Harper's Bazaarban.
Amikor Marilyn Monroe 1954-ben egy interjúban kiejtette a száján, hogy meztelenül alszik, mindössze két (más források szerint néhány) csepp Chanel No. 5-öt használ, nem volt megállás. Rájöttek, hogy minél ikonikusabb arc reklámozza a parfümöt, annál többen keresik.
Saját fotó a Stílus királynői című könyvről
1957-ben Suzie Parker modell-színésznő, akit a Beatles és megénekelt, állt Richard Avedon kamerája elé.
1968-ban például Catherine Deneuve lett a Chanel arca, aki a kampányfilmben azt is elárulja, hol viseli a Chanel No. 5-öt.
A színésznővel természetesen készítettek kampányképeket is. Itt van egy a sok közül 1973-ból, Richard Avedon munkája.
Lauren Huttont 1968-ban Richard Avedon divatfotós fényképezte a Chanel No. 5. számára.
Carole Bouquet az 1987-es kampányfilmben, amelyet Ridley Scott rendezett.
Ali MacGraw színésznőt 1971-ben kérték fel.
Estella Warrennel a fiatalabb közönséget célozták meg. Az 1998-as filmet Luc Besson rendezte.
2003-ban Nicole Kidman lett a Chanel arca, aki 3,7 millió dollárt kapott a 3 perces Baz Luhrmann kampánymozi szerepéért. A stábnak nem kellett sokat gondolkodni, csupán picit chanelesítették a Moulin Rouge filmet.
Nicole Kidmant egy ízig-vérig francia nő, Audrey Tautou váltotta.
2012. májusában jelentették be, hogy a Chanel új kampányarca Brad Pitt lesz. Az eredmény itt látható.
Nem ez, hanem egy másik Chanel-film volt az, amelyik engem személy szerint meggyőzött, és magaménak akarom tudni a klasszikus illatot - még annak ellenére is, hogy volt No. 5-öm és nem szerettem. Túl nehéz, túl avítt, túl fojtogató ez egy olyan nőnek, aki nem kifejezetten a klasszikus stílus híve. Ezt ismerte fel egyébként maga a divatház is: 2007 októberében piacra dobták a Chanel N°5 Eau Premiere elnevezésű parfümöt, amelyet Jaques Polge parfümőr alkotott. Az új, modern nők igényeinek inkább megfelelő illat az eredeti recepten alapul, de sokkal frissebb, könnyebb, kedvesebb, inkább a hétköznapokra való.
Végül pedig a videó, ami megbabonázott.