Miley ikonizálódása, Katalin pocakja, Jennifer Diorja: divatpillanatok 2013-ból
Mengyán Eszter | 2013.12.28. 07:00
Míg korábban a divat és az udvar, addig ma a divat és a celebek járnak kéz a kézben. A kettő egymás nélkül elképzelhetetlen, ezért is a sok celebnév a 2013-as visszatekintésben. Azért divatról is lesz szó.
Az év utolsó előtti napjánál nem is lehetne alkalmasabb arra, hogy kiemeljek néhány, a jövőben is valószínűleg sokszor emlegetett érdekességet a divat világából. Lesz szó az évszázad esküvőjének kikiáltott menyegző főszereplőjéről és egy ittassága miatt pórul járt zseniről is.
1. A Galliano-botrány
Valószínűleg még az is tud az esetről, akit körülbelül addig érdekel a divat, hogy meg tudja különböztetni a zoknit a kesztyűtől. Röviden összefoglalva az történt, hogy John Galliano, a Dior divatház amúgy sem szentéletű, 50 éves tervezője többször tett antiszemita kijelentéseket, míg végül a rendőrségen kötött ki idén februárban. Valószínűleg egyik alkalommal sem volt túl szomjas, de ez nem mentség egy olyan ember számára, aki az emberek szemében 15 év alatt szinte teljesen összefonódott a Diorral. Egy ilyen nagy márka nem engedhet meg magának ekkora botrányt még akkor sem, ha egy zseniről beszélünk. Főleg azért, mert a divathetek miatt amúgy is többen odafigyeltek a divatra, ráadásul a zsidó származására büszke Natalie Portman, az Oscar-díj egyik várományosa, a Miss Dior parfüm arca, nyíltan elhatárolódott a tervezőtől. Olyannyira, hogy a világ legjobban figyelt gáláján végül egy padlizsánlila Rodarte estélyiben vette át a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat.
A karrierjét elvágó John Galliano és a Rodarte-ban pompázó Natalie Portman
Bakos Piroska: „Lehetne egy kicsit nyitni a magyar tervezők felé"
Mengyán Eszter | 2011.09.09. 08:25
A Street Fashion Budapest: A konferencia egyik kerekasztal beszélgetésén Szűcs Péter, a Marie Claire vezető szerkesztője azt mondta: arra van szükség, hogy az emberek nem szorosan a divatszakmához kötődő környezetben találják szembe magukat a (magyar) divattal. Lehet ez egy női magazin vagy egy olyan közszereplő, műsorvezető is, akit nap mint nap több ezer ember lát. Bakos Piroska a magyar EU-elnökség hazai szóvivőjeként több mint fél éven keresztül promotálta a magyar tervezőket, hiszen minden eseményen az ő ruháikban jelent meg. Többek között erről a kezdeményezésről is beszélgettünk. Meg arról is, hogy miért nem vásárolnak magyar tervezőktől, akik megtehetnék. Interjú.
Bakos Piroska. Fotó: Neményi Márton
Hány újságíró tette fel azt a kérdést, hogy éppen mit viselsz?
Nem tudom megmondani, de egy idő után sokszor megkérdezték, mi van rajtam. Sokan felfigyeltek erre a témára.
Meglepődtél?
Nem mondanám, inkább nagyon örültem, hiszen pont ez volt a cél.
Kérték tőled, hogy a magyar EU-elnökség hazai szóvivőjeként, magyar tervezők ruháit viseld, vagy ez saját döntés volt?
Nem, ezt nem kérte senki. Igazából próbáltam összekötni a kellemest a hasznossal. Korábban két meghatározó élményem volt magyar divattervezőkkel. Az egyik egy fotózás volt, amelyre a stylist egy gyönyörű Annaeva ruhát hozott nekem, amit nagyon megkedveltem. A másik tavaly nyáron, az esküvőm előtt volt, amikor menyecskeruhát kerestem. Pirosat szerettem volna, de a klasszikus változat helyett valami modernebbet. Órák hosszat bújtam egy-egy fiatal magyar tervező oldalát. Utólag visszagondolva, valahonnan innen indult a dolog.
Ehhez hozzájött, hogy a Külügyminisztériumban nem volt ruhapénzem, így amikor tavaly október környékén biztossá vált, hogy csaknem negyven olyan rendezvény lesz, ahol minimum koktélruhában kell majd moderálnom, ki kellett találnom valamit, hiszen nem akartam negyven ruhát venni.
Míg a kezdő modellek arra várnak, hogy egyszer csak egy nagy tervező kifutóján lépdelnek, a kezdő tervezők számára az a nagy álom, ha egy Lily Cole kaliberű szupermodell viseli a ruhájukat. Bódis Boglárkának sikerült az utóbbi: 2011-ben ő nyerte a világ egyik legnagyobb fehérneműgyártója által meghirdetett tervezési versenyt, a Triumph Inspiration Awardot. A díj nemcsak óriási szakmai elismeréssel, hanem komoly pénzjutalommal is jár. Ráadásul egy év múlva valamennyien magunkénak tudhatjuk a díjazott darabot. Bódis Bogival néhány nappal a berlini díjátadó után találkoztunk a Budapesten, a Menza teraszán. Interjú.
Eltelt néhány nap a döntő óta. Most hogy vagy?
Most kezdem felfogni, ami történt. Azt, hogy ez egy mennyire nagyszerű lehetőség, és mennyire a kezükben tartottak az angyalok, hogy ez pont velem történt meg. Tényleg nagyon boldog vagyok, még mindig repkedek.
Azért más is kellett ehhez, mint az angyalok.
Igen, azt hiszem. Volt a versenyen egy varrónő, aki segített bennünket. Egyszer odajött hozzám, megnézte a munkámat és azt mondta: "Ugye, te ezt a szíveddel csináltad?" És igen, ez a lényege. Valami nagyon finom dolgot akartam csinálni, a női test szépségét szerettem volna hangsúlyozni. A verseny témája is az volt, hogy 125 éves a cég, és ennyi ideje ünnepli a nőket. Én pedig abból indultam ki, hogy ha már ünnepelünk, akkor ehhez az alkalomhoz illőt tervezek. A nő szépsége abban rejlik, hogy mer nő lenni és vállalja a nőiességet. Egy ruha vagy egy fehérnemű, ha magadénak érzed, segít ebben.
Bódis Boglárka (Fotó: Neményi Márton)
Vágyjuk az újat, vadul kattintgatunk ide-oda az interneten, benyeljük az új információkat, de lehet, hogy meg se rágjuk, máris harapnánk a következő falatot. Falunk. Lakomázunk. Kielégíthetetlenül habzsolunk, és ha nem kapjuk meg időben az utánpótlást, akkor bizonytalanul, kicsit talán elveszve nézünk körbe, hogy "most mi van?". És mindig van valami. Ha a divatot nézzük, akkor például egy kapszulakollekció, amellyel több magyar divattervező is jelentkezett idén nyáron.
A Kepp Showroom kapszulakollekciója a Mono-ban