Szezonok óta áttetsző ruhákkal provokálnak, vagy éppen varázsolnak el a tervezők. A 18-19. század fordulóján valószínűleg lubickoltak volna a sikerben, akkor ugyanis szintén az áttetsző volt a divat. A nők nemcsak a rizsporos rokokó parókát és a fűzőt dobták le magukról, de egyes források szerint az alsóneműt is - legalábbis úgy tűnt. A kor karikaturistái szerint áttetsző fátyolruháik alatt csupasz fenékkel bálozták végig a direktórium korszakát.
A Bonaparte család szépségnagykövete, Pauline Bonaparte (1780-1825) nevére keresve az első kép a találati listában egy mellportré, amelyen Bonaparte Napóleon testvére elnézően mered oldalra, a ruha anyagán átsejlő mellbimbói viszont a nézővel szemeznek.
Marie-Pauline Bonaparte
Ez a ruházat lehetne akár költői túlzás is a festő részéről, de a történetmesélők szerint Napóleon húga szívesen okozott botrányt az efféle megjelenéssel. Nem csak finom vonásai, tejes fürdővel táplált hófehér bőre és gyönyörű alakja miatt tartották a korszak egyik legszebb nőjének Európában. Ehhez a címhez hozzájárult az is, hogy nem hagyott sok teret a képzeletnek, amihez viszont az kellett, hogy a kor divatja mindezt lehetővé tegye…
Sisi nem is volt szép! - Erzsébet királyné divat- és szépségtitkai
Mengyán Eszter | 2012.12.04. 06:00
Mindenki tud valamit Sisiről. Például, hogy gyönyörű volt a haja, hogy mániákusan sportolt, hogy legendásan karcsúra fűzte a derekát. Na, de azt ki tudja, hogy tetoválása is volt, nem öltözött igazán divatosan és nem is mindig volt olyan szép, hogy Európa erről beszéljen. Úgy tűnik, a császárné szépség- és divattitkai kimeríthetetlenek. Összegyűjtöttem néhány meglepő érdekességet Brigitte Hamann életrajzára, néhány cikkre és - a Youtube-on is látható - dokumentumfilmre támaszkodva. Figyelem, óriásposzt következik!
Mindenki róluk beszélt. Mindenki szerint botrányosan viselkedtek, mégis megtiszteltetés volt a társaságukban, az estélyeiken részt venni. Mindenki repülősóért kiáltott, mert minden tabut megszegve öltöztek az utcára is. Furcsa hóbortjaik voltak, és ezekre szemérmetlenül sok pénzt költöttek. Megvetették, mégis előbb-utóbb utánozni kezdték őket. A 19. századi Párizs kurtizánjai - az akkori Rihannák és Lady Gagák - voltak a kor legismertebb és legbotrányosabb stílusikonjai.
Henri Gervex: "Rolla" (1878)
Az őszi előrejelzések szerint az ősz legforróbb darabja a papucscipő vagy más néven mamuszcipő lesz. Ezek a kényelmes, jól kihasználható, csukafej alakú darabok nem a mostani tervezők találmányai. Elődeiket már a 19. században is viselték a nők - köztük Jozefina császárné, I. Napóleon első felesége is.
Topánka (1835-1845)
Oké, oké, értem én, hogy mindenki Carrie gardróbjára vágyik polcokkal, ékszer- és cipőtartóval, duplaajtóval (és természetesen a benne rejtőző ruhákkal), de eszetekbe jutott már, hogy milyen lehetett mondjuk száz vagy kétszáz évvel ezelőtt egy gardrób? Őszintén szólva nekem se. Nemrég viszont tudomást szereztem a bécsi Hofmobiliendepot legújabb kiállításáról, amely a testápolás történetét dolgozza fel a késő 18. és a kora 20. század között.
Francois Boucher - La Toilette, 1742 - kép