II. Erzsébet királynő ma ünnepli 85. születésnapját. Erre az alkalomra a Telegraph online kiadása 85 pontban gyűjtötte össze a legizgalmasabb tudnivalókat a brit uralkodónőről. Ezekből szemezgettem – természetesen a királynői gardróbra fókuszálva.
A királynő ruhatárának legeslegnagyobb részét a kifejezetten neki tervezett, rá alakított couture darabok teszik ki. Uralkodása során állítólag 5000 különböző kalapot viselt, az ezekhez készült ruhák, kiegészítők és ékszerek száma ennél valószínűleg jóval több. A királynő nem jelenik meg hivatalos eseményen kétszer ugyanabban a ruhában. Első, 1953-as Brit Nemzetközösségi diplomáciai körútjára több mint 100 új öltözetet terveztek neki. Uralkodása alatt több mint 170 ilyen látogatáson vett részt, az Egyesült Államokban tett látogatásai ezen felül értendőek. Aki jó matekból, elkezdhet szorozni, de ezek a számok önmagukban is elegek ahhoz, hogy képtelenek legyünk feldolgozni a királynő gardróbjának méretét.
Ezek közül is az első és legfontosabb ruhadarab a királynő esküvői ruhája. Mint minden királyi esküvő, az övé is a világ érdeklődésének középpontjában állt. Fülöp herceg 1947. július 9-én jegyezte el Erzsébetet, az esküvőjük néhány hónappal később volt, 1947. november 20-án házasodtak össze. A menyasszonyi ruhát Sir Norman Hartnell tervezte. A tervezőt állítólag Botticelli Primavera című festménye inspirálta, amely tetten érhető például a virágalakú gyöngydíszítéseken is. A ruhát a legfinomabb valódi selyemből készítették, a kínai selyemhernyók gubójából egy nagy hagyományú skóciai selyemszövőben szőttek. A fátylat egy olyan tiarához erősítették, amelyet nemcsak fejdíszként, hanem nyakláncként is lehet viselni. Akit érdekel az esküvői szett minden darabja, az kattintson IDE.
1947. november 20.
Sir Norman Hartnell nemcsak az esküvői ruhát tervezte, hanem ő volt az első, aki az akkor még hercegnő mellett dolgozott a 1935-től kezdve. Az 1940-es években elsősorban ő tervezett a királynő számára. Számtalan gyönyörű és mesés estélyi ruhát álmodott meg, amelyek tökéletesen illettek a fiatal hercegnőhöz.
Tündérhercegkisasszonyos ruhák Erzsébeten 1944-ben és 1947-ben
Stílusváltás: 1947 és 1953
Az első felismerhető stílusváltáson akkor esett át a királynő, amikor Hardy Amies is feltűnt a színen. A tervező az 1950-es évek elején kezdett ruhákat készíteni a királynőnek. Modelljeire a ruhák szabásának megtévesztő egyszerűsége volt jellemző. Meglátta benne a fiatal, és gyönyörű nőt, akinek minden szépségét ki akarta emelni – kezdve a csodás alakjával és hihetetlenül vékony derekával.
1954 és 1955
Őfelsége egyik legismertebb születésnapi portréját Cecil Beaton fotózta 1969-ben. A fotó születésekor a királynő egy Hardy Amies ruhát viselt. A hatvanas években, annyiban változott a királynő ruhatára, hogy négy gyerek után már nem volt olyan kiváló az alakja, éppen ezért megasszonyosodott testalkatát inkább igyekeztek jótékonyan elrejteni a tervezők. A ruhákra hosszú kabátok kerültek, az alakjáról a kalapokra terelték a figyelmet. Ezek készítésével gyakran Simone Mirmant bízták meg, aki a 20. század egyik legnagyobb tervezőzsenije, Schiaparelli mellett is dolgozott. A gyakran peremtelen, úgynevezett pillbox kalapokat elsősorban virágokkal díszítették, de a királynő sokszor viselt turbán formájú fejfedőt is.
1955 - Hardy Amies dizájn
Estélyi 1957-ből
1961 és az 1969-es Cecil Beaton fotó
Az 1970-es években új divattervező irányelvei érvényesültek a királynő ruháinál. Norman Hartnell asszisztensét, Ian Thomast nevezték ki az uralkodó divattervezőjének. Ő szívesen beemelte az 1970-es évek stílusát a királynőnek tervezett darabokba is, kevésbé merev anyagokkal dolgozott. Sőt, az alkalmi ruhák színpalettáját bővítette a sárgával, a zölddel és a korallszínnel is. A nappali viselet során ő sem feledkezett meg a kalapokról, amelyek mindig látni engedték a királynő arcát. A finom vonalú cipők, kedves táskák és az egysoros gyöngynyaklánc ekkor váltak a királynő stílusának védjegyeivé. Ian Thomas halála után Maureen Rose vette át a feladatokat, aki az 1980-as évek végéig tervezett neki.
Ruhák 1971-ből és 1974-ből
A nyolcvanas évekre jellemző erős vállú sziluett nem köszönt vissza a királynőnek tervezett ruhákon, de a szintén erre az időszakra jellemző erőteljes színek igen. A királykék, a piros és a lila jellemző volt az ekkor készült ruhákra, sőt, azóta is jelen vannak az élénk színek a ruhatárában. 1988 és 1996 között John Anderson vette át a legfőbb divattervező pozícióját.
1986
A királynőről gyakran készültek olyan fotók, amelyeken a „vidéki Angliát” élvezi. A természetimádó uralkodó ilyenkor szívesen visel klasszikus tweedből készült darabokat, bakancsot/csizmát és fejkendőt. Talán első hallásra hihetetlen, de ezekből az összeállításokból egyrészt Madonna is inspirálódott, amikor Guy Ritchie feleségeként el akarta hinni, milyen tökéletes angol lady lesz. Másrészt a királynő country life stílusa a Dolce & Gabbana és Paul Smith 2008-as kollekciójában, és nem egy divatanyagban visszaköszönt.
1968 és 1982
Dolce & Gabbana a kifutón és a kampány 2008-2009 ősz-tél
Stewart Parvin a legfiatalabb Őfelsége divattervezői között. Ő 2000 óta tervez a királynőnek. A királynő legfőbb öltöztetője 2002 óta Angela Kelly, aki munkatársaival együtt azon dolgozik, hogy egyszerre használjanak régi és új anyagokat is a tervezésnél és figyeljenek oda az újrahasznosításra és az újratervezésre.
Forrás: http://www.telegraph.co.uk/, http://www.vogue.com.au/, és sok-sok egyéb forrás.