Sötétebb, szexisebb és intenzívebb – általában így írják le Baz Luhrmann filmjének hangulalát, ha össze akarják hasonlítani F. Scott Fitzgerald regényével. A divatportálok jó egy éve meg vannak őrjítve azzal, hogy a film kosztümjeit a Prada divatház tervezte, tombol a bolond idők ihlette flitteres, csillogó ruhák divatja. Baz Luhrman filmje valóban vizuális orgia, de az 1920-as évek divatjához csak kevés köze van, Prada-ruhák pedig csak nyomokban lelhetők fel a vásznon.
1. Miuccia Prada, a Prada és a Miu Miu divatházak tervezője álmodta meg a film kosztümjeit? - NEM!
A két ismert divatház vezető tervezője Miuccia Prada a film jelmeztervezőjével, Catherine Martinnal dolgozott együtt - ő egyébként Baz Luhrmann (a film rendezője) felesége. A Prada elég nagy reklámot kapott azzal, hogy beszállt a filmbe, de ne készüljünk úgy, hogy egy Prada divatbemutatót látunk majd a vásznon. Számtalan portál 40, mások 20 Miu Miu és Prada ruhát említenek, a leglátványosabb Daisy (Carey Mulligan) kristályruhája volt többit nem a főszereplők viselték.
4. Tényleg igazi Prada ruhák láthatók a filmben? - NEM!
A tervező a Prada és a Miu Miu korábbi kollekciójának darabjait alakította át úgy, hogy azok megfeleljenek a film látványvilágának, a rendező és a jelmeztervező elképzeléseinek.
Miuccia Prada terve
2. Carey Mulligan kristályruhája teljesen a képzelet szüleménye? - NEM!
Az 1920-as években is készültek kristályokkal díszített ruhadarabok. Az egyik portál megjegyzi, hogy Daisy tollas-prémes felöltője ebben a jelenetben országidegen és elképzelhetetlen gazdagságot tükröz.
A kristályruha hat kilót nyom
3. A Prada volt az egyetlen divatház, amelyik beszállt a filmbe? - NEM!
Leonardo DiCaprio és Tobey Maguire öltönyeinek szállítója a Brooks Brothers az amerikai divatház volt. Egy-egy kosztümre cipőstül, fehérneműstől, kiegészítőstül kb. 10.000 dollárt költöttek.
5. Ez volt Baz Luhrmann és Miuccia Prada első közös munkája? - NEM!
A filmrendező és a divattervező már 1996-ban is dolgoztak együtt. Akkor a tervezőnő készítette a Romeó + Julia filmben Leonardo DiCaprio öltönyét az esküvői jelenethez.
6. Láthatók az 1920-as évekből származó ruhák is a filmben? NEM!
Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az 1920-as évek majdnem 100 éve volt, így az akkori ruhák állapota már nem tenné lehetővé, hogy a színészek azokban játsszanak. Catherine Martin jelmeztervező és partnerei 1920-as évek szabásmintáit használták, amikor megalkották a húszas évek divatjának 21. századi, érthető és befogadható verzióját. A filmhez készített több mint 500 ruhát érheti az a vád, hogy nem korhűek (valóban nem azok), viszont segítenek átadni azt a hangulatot, amit száz évvel ezelőtt az akkori emberek átélhettek, valamint a karakterek jelleméről is mesélnek. A Zeit.de interjújából kiderül, hogy Jordan azért visel nadrágot, mert ő már a jövőbe néz, Daisy hatkilós kristályruhája pedig egy törékeny madárka aranykalitkájának metaforája.
7. Tényleg ilyen volt a ’20-as évek divatja? NEM!
Az Atlantic portál cikkének szerzője pontosan összegyűjtötte a „hibákat” a filmben kezdve az 1930-as éveket idéző estélyivel, az egyik szereplő nadrágjával. A cikk végkimenetele mégis pozitív, ugyanis Baz Luhrmann ahhoz ragaszkodott, hogy a ruhákkal mesélje el a társadalmi különbségeket – csak épp az eszköztárát bővítette további színekkel és szabásvonalakkal. A ruhák a regény és a film esetében is két dologról mesélnek: a pénzről és a szexualitásról.
Lanvin ruha 1923-ból - még több kép valódi, 1920-as évekből származó ruhákról a keretes alatt
A 2010-es évek válságdivatja Ahogy az 1920-as éveket, úgy a 2010-es éveket is a válság jellemzi, amely kihat az öltözködésünkre – és itt nem a turkálókra kell gondolni. Catherine Martin jelmeztervező szerint az eklektikus stílus a lázadásunk alapja. Mindenki a közösségi média, a Pinterest és a blogok terméke annak ellenére, hogy mindannyian az egyediségre törekszünk. Éppen ezért olyan közkedveltek a vintage darabok, mert szeretjük elképzelni egy-egy darab mögé a történetét - valljuk be, ez egy Mangós vagy H&M-es ruháról elképzelhetetlen. A mi lázadásunk a „régen minden jobb volt” hangulatban tetőzik, a régi szép időkre vágyunk. Ebben az egyben alapvetően különbözünk az 1920-as években élt emberektől, akik a múlt helyett a jövőbe vágytak – ami érthető az első világháború döbbenetes pusztítása után. Mi az őszinteségre vágyunk, amelytől a biztonságot reméljük. |
A nagy Gatsby története 1922 nyarán játszódik. A Metropolitan múzeum virtuális raktárában csak 1923-ból származó darabokat találtam, de így is mesélnek a kor divatjáról.
Lanvin
Thurn
A regény 1925-ben jelent meg. Hoztam néhány darabot abból az évből is (igen, pontosan abból).
Lanvin kalap
Estélyi
Stóla
Fenton - cipő
Kabát