AJÁNLÓ
 
06:45
2011. 10. 10.
Míg korábban a divat és az udvar, addig ma a divat és a celebek járnak kéz a kézben. A kettő...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 10. 10.
Cate Blanchett púderszínű Balenciaga ruhája volt a hét egyik legkedveltebb love/hate témája...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 10. 10.
83 éves korában, 2013. június 26-án hunyt el a világ egyik legnagyobb celebfotósa, akinek...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 10. 10.
Sötétebb, szexisebb és intenzívebb - általában így írják le Baz Luhrmann filmjének hangulalát,...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 10. 10.
Elég sok mindent elmond a cannes-i filmfesztiváltól és az ottani divatbotrányokrók, hogy a...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A szocializmus divatangyalai: a Rotschild-lányok

0 Komment
0 Reblog

A második világháború borzalmaiból fellélegző Magyarországon egyszer csak azt vették észre az emberek, hogy rendszerellenessé vált a jólöltözöttség és az elegancia. A divatbemutatókon nem „manekenek”, hanem az adott gyár munkásnői lépdeltek, de a hivatalos modellek is jó 5-10 kilóval nehezebbek voltak nyugati társaiknál. Kivételt csak a Rotschild-lányok, Rotschild Klára divattervező modelljei képeztek – mesélte Simonovics Ildikó művészettörténész a DesignHéten, a Kiscelli Múzeumban tartott előadásán.

Divatbemutató Rotschild Klára szalonjában (1948) - fotó: Robert Capa - forrás

Míg 1947-48-ban üdvözítették a háború utáni, új divatot is Magyarországon, 1949-ben már másképp, ellenségesen fogalmaztak a finomabb női sziluettekkel szemben. 1950-ben aztán államosították nemcsak a divatszalonokat és varrodákat, hanem magát a divatot is. Az új rendszerben egyedül Rotschild Klára kapta vissza a lehetőséget arra, hogy önálló szalonját működtesse Különlegességi Női Ruhaszalon néven (1961-től Clara Szalon az üzlet neve).

„Rotschild Klára nagyon érdekes egyéniség volt, mert sem varrni, sem szabni, sem rajzolni nem tudott, nyelveket nem beszélt, mégis így volt a szocialista magyar divat nagyasszonya. Bár folyamatosan megfigyelték, mégis hagyták évente kétszer kiutazni Párizsba, hogy a nagy divatházak bemutatóin részt vegyen; megtapogathassa, megnézhesse a kollekciókat. Ez pont elég volt ahhoz, hogy le tudja őket másolni. Az agya volt a legnagyobb fegyvere” – mondta Simonovics Ildikó. – „Nagyon ügyesen csinálta, mert körbevette magát kiváló szabászokkal és különböző szakemberekkel. Az 1958-as Brüsszeli Világkiállításra már az Iparművészeti Főiskolán frissen végzett hallgatókat kérte fel a kollekció megrajzolására. A saját kollegái úgy emlékeztek vissza, hogy egyszerűen lefotózta az agyával a ruhákat, és hazatérve pontosan el tudta mesélni, hogy milyen volt a ruha szabása, hol volt a zseb vagy a varrás. Ellentmondásos személyisége volt, őhozzá semlegesen nem lehetett viszonyulni, vagy szerették, vagy gyűlölték. Tény és való, hogy a politikai elit, a Magyarországon élő diplomaták feleségei, a legelitebb politikai elit asszonyai tőle öltöztek, ugyanígy az orvosok és jogászok krémje is.”

Rotschild ruhák 1958-ból és 1970-ből - fotó

Rotschild Klára modelljeiben a francia irányvonalat követte. Hazai divatbemutatói nemcsak a vásárlók és a sajtó, hanem a többi tervező számára is eseményszámba mentek. Honnan tudták volna meg különben, mi is a divat Párizsban. Bemutatóin válogatott modellek lépdeltek. „Volt egy saját gárdája, akiket Rotschild lányoknak hívtak” – tudtuk meg. – „Ezek a manökenek voltak a legkiváltságosabbak az akkori divatéletben. Különlegesek nők voltak, nagyon vékony derékkal. Bár Magyarországon a new look alatt nem nagyon hordtak az emberek fűzőt, de a Rotschild-lányoknak ez kötelező volt. Klári néni mindenkinek megrendelte Párizsból a saját méretében, amit utána meg kellett venniük, de ezt az áldozatot minden lány meghozta, hogy Rotschild-lány lehessen.”

Orsi

Az egyik legkülönlegesebb modell Orsi volt. Ő volt az egyedüli olyan magyar manöken ebben az időben, aki külföldön is dolgozott. Nagyon másképp nézett ki, mint az akkori magyar manökenideál. A ruhákat általában nem nádszál karcsú, fiatal lányokon mutatták be, hanem az például áruházak alkalmazottai, olyan dolgozó nők, akikkel a leendő vevők száz százalékosan azonosulni tudtak. Magyarországon ugyan pontosan tisztában voltak az adott korszak és adott évszak divatjával, de a magyar konfekcióipar nagy része a rendszer hatására drága anyagokat az olcsóság, a franciás sziluetteket a kényelem és a praktikum oltárán áldozta fel.

Modellek 1949-ben és 1959-ben.

A nőideál a szocializmusban a pirospozsgás munkásnő volt, nem is szerették a nagyon vékony, gyöszött és tüdőbetegnek kinéző manökeneket. Erre utal F. Dózsa Katalin Magyar divattörténet 1949-1958 című írása is, amelyben egy 1947-es szakszervezeti divatbemutatóról számol be. „Ez a divatbemutató sok mindenben különbözött a régen ismert divatrevüktől. Először is nem a külön célra kitenyésztett és lefogyasztott, múmiává aszalt próbakisasszonyok viselték a ruhákat, hanem egészséges termetű fiatal lányok, asszonyok, dolgozó nők. (Legtöbben az MNDSZ tagjai.) Következésképpen nem libegtek és vonaglottak, mint az idomított profi »manekenek«, hanem egyszerűen és természetesen jöttek-mentek – fordultak, ahogy az ember az utcán vagy a szobában jár. De a ruhák sem voltak idegeket és pénztárcákat nem kímélő káprázatos divatfantáziák, hanem egyszerű, csinos, jól hordható praktikus mindennapi öltözetek.”

A szigor hivatalosan 1955 körül kezdett nagyon finoman, szinte alig érezhetően enyhülni, másrészről viszont a mai napig találkozni olyan véleményekkel, amelyek az 1949-1955 közötti felfogásba illenek…

És most néhány, az privátfotókat gyűjtő Fortepan oldalról származó fotó. Így divatoztak 1953 és 1967 között (sajnos, pontos dátum nincs a képeken, csak időintervallumra lehet keresni):


 

Forrás:

A fenti linkeken kívül Simonovics Ildikó A lódentől a miniszoknyáig, avagy a szocialista divat kezdetei Magyarországon című előadásának hanganyaga,

Archivnet.hu

Szocialistadivat.hu

Feedek

HIRDETÉS

Silouette a Facebookon is

Címkefelhő

divat (38),divattörténet (20),inspiráció (13),20. század (9),divattöri a jövőből (7),19. század (6),divattervező (6),film (6),divat a vásznon (6),1920-as évek (5),interjú (5),2011-2012 ősz-tél (4),fűző (4),cipő (4),17. század (3),2011 (3),coco chanel (3),trend (3),Chanel (3),kiállítás (3),divatlexikon (3),menyasszonyi ruha (3),könyv (3),divattervezés (3),Elizabeth Taylor (3),Marlene Dietrich (3),fehérnemű (3),marilyn monroe (3),szecesszió (3),vörös szőnyeg (2),kepp showroom (2),programajánló (2),Tweed Run Budapest (2),1950-es évek (2),haj (2),hajfestés (2),haute couture (2),menyasszony (2),vintage (2),balett (2),múzeum (2),1930-as évek (2),18. század (2),Titanic (2),fürdőruha (2),Ördög Nóra (2),x-faktor (2),Lucile (2),Erzsebet kiralyne (2),divatos olvasmányok (2),Sarah Bernhardt (2),2012 tavasz-nyár (2),anna amélie (2),givenchy (2),16. század (2),lilla sellei bags (2),trenntre shoe design (2),retro péntek (2),esküvő (2),sorozat (1),életmód (1),vívás (1),sport (1),slippers (1),olimpia (1),bikiniszezon (1),dior (1),kollaboráció (1),lapos cipo (1),Jelmeztár (1),ruha (1),Látogatóközpont (1),parfüm (1),London (1),kampány (1),jelmez (1),V&A Múzeum (1),reklám (1),Chanel No. 5 (1),Jean Paul Gaultier (1),Christy Turlington (1),2013 (1),királyi család (1),keresztelő (1),kosztüm (1),Oscar 2012 (1),görög (1),golden globe (1),képek (1),modell (1),A magyar divat 1116 éve (1),A divatról komolyan (1),születésnap (1),Madonna (1),MTVA (1),koncert (1),II. Erzsébet (1),Királynő (1),A stílus királynői (1),György herceg (1),Paul Poiret (1),ikon (1),Párizs (1),divatbotrány (1),Pavlova (1),torta (1),fotózás (1),fotós (1),Anna Pavlova (1),Lady Duff-Gordon (1),Dolce&Gabbana (1),ókor (1),2013-2014 ősz-tél (1),10 dolog (1),Bert Stern (1),sztárok (1),Jacob Davis (1),Levi Strauss (1),esemény (1),farmernadrag (1),Cannes-i filmfesztivál (1),biciklis divat (1),mozi (1),A nagy Gatsby (1),1930-as (1),bicikli (1),A Nagy Duett (1),The Voice (1),Sisi (1),Sissi (1),balenciaga (1),szépség (1),direktórium (1),sztár (1),farmer (1),Cora Pearl (1),muszlinbetegség (1),rózsaszín (1),Cate Blanchett (1),szépségápolás (1),Katalin hercegnő (1),magyar divat (1),A Dal (1),Annette Kellerman (1),Tolvai Reni (1),Palvin Barbara (1),fogyókúra (1),1900-as évek (1),tetoválás (1),2012 (1),kurtizán (1),manöken (1),Gil Elvgren (1),pin-up lány (1),szépségipar (1),bubi (1),frizura (1),cséfalvay fanni (1),diplomakiállítás (1),nivea (1),tengerészcsíkos (1),100 (1),beauty (1),mome (1),bulvár (1),melltartó (1),rihanna (1),köröm (1),1940-es évek (1),1970 (1),Yves Saint Laurent (1),triumph inspiration award 2011 (1),bódis boglárka (1),bugyi (1),harisnya (1),kapszulakollekció (1),mono fashion (1),eugéne atget (1),divatkreátor (1),dolmány (1),séllei lilla (1),mente (1),Esterházy (1),főúri öltözékek (1),glamour (1),funny face (1),kalap (1),alsóruha (1),audrey hepburn (1),1957 (1),magyar viselet (1),Diana hercegnő (1),fejfedő (1),15. század (1),color blocking (1),2011 tavasz-nyár (1),sármán nóra (1),14. század (1),gótika (1),chino (1),nadrág (1),galicza eszter (1),hennin (1),1971 (1),Jeanloup Sieff (1),táska (1),biedermeier (1),gucci (1),korona (1),catwalk (1),rotschild klára (1),szocializmus (1),zagabo (1),cipzár (1),fotó (1),divatkutya (1),orosz agár (1),dori tomcsanyi (1),je suis belle (1),csillámpor (1),flitter (1),diszkó (1),Szépművészeti Múzeum (1),Christóbal Balenciaga (1),szépségflastrom (1),rokokó (1),Liszt Ferenc (1),Utolsó rapszódia (1),magyar film (1),toll (1),use unused (1),elsa schiaparelli (1),1958 (1),körömfestés (1),reneszansz (1),barokk (1),fontange (1),fekete körömlakk (1),13. század (1),botrány (1),christian louboutin (1),középkor (1),12. század (1),vogue (1),Cosmopolitan (1),mildred pierce (1),gepárd (1),mata hari (1),tisztalkodas (1),wc (1),Bakos Piroska (1),Gombold újra! (1),street fashion budapest (1),konferencia (1),yvan rodic (1),facehunter (1),szinpad (1)

Olvasóim

szekeresk Mengyán Eszter labor csirek LStyle winifredka dori89 jfgidskjf jbujdoso madmadame

Goldenblog