Még nagyon kicsi voltam, amikor először találkoztam a kék, alumíniumtégelybe zárt, hófehér, zsíros krémmel. Igazat megvallva, nem szerettem, mert sűrű és zsíros textúrája miatt (bár, ezt a szót akkor még nem is ismertem) nehezen lehetett felkenni a szélcsípte és amúgy is fájó pofimra. Az illatát viszont már akkor is nagyon szerettem. Azóta a krémmel is megbarátkoztam, és most is mindig van otthon egy tégely azokra az esetekre, amikor semmilyen más testápoló nem segít a kiszáradt, kifújt bőrömön. Mindenkinek van niveás élménye, nem igaz?
Nivea-kék tégelytorta a 100. születésnapra szervezett sajtótájékoztatón.
Tudtam, hogy a Nivea valami régi, nem, nem is régi, inkább időtlen dolog, azt viszont nem gondoltam volna, hogy idén kereken 100 éves. Azt pedig végképp nem, hogy három férfinek köszönhető a megszületése. 1911-ben egy gyógyszerész-vállalkozó, dr. Oscar Troplowitz megkereste dr. Isaac Liftshütz vegyészt. A látogatás célja nem a különböző párlatok tesztelése volt, bár a közös munkára valószínűleg pezsgőt bontottak. Az előbbi úriember ugyanis vállalkozó szellemű volt, aki nagy jövőt látott az utóbbi úriember által felfedezett eucerinben. Az eucerin olyan emulgeálószer, amely a vízhez és az olajhoz adagolva hosszan elálló krémet eredményez. A harmadik férfi Paul Gerson Unna dermatológus professzor volt, aki a két előbbit bemutatta egymásnak. A találkozást hosszas kísérletezési fázis követte, amelynek végeredménye a tégelybe zárt, hófehér krém volt. A neve sem véletlen: a latin nix, nivis (hó), niveus (hófehér) szóból ered.
Ennyi előzmény után lássunk néhány üdítően bájos Nivea plakátot, amely tökéletesen megmutatja, milyen nőtípus volt a divatos az álmatag tekintetű szecessziós szépségtől kezdve egészen a Nivea születésnapi kampányarcáig, a színes bőrű Rihannáig.
Amikor a NIVEA Creme 1911-ben piacra került, még zöld szecessziós indákkal díszített sárga tégelybe csomagolták. Drogériákban és gyógyszertárakban lehetett hozzájutni.
Gyönyörű rajzolt plakát 1924-ből. A krém mellé ebben az évben csatlakozott a púder és a szappan is, majd számos egyéb készítményt is piacra dobtak.
Újsághirdetés 1926-ból.
És plakát immár a Nivea-kék dominanciájával színben 1928-ból. 1925-ben ugyanis kék tégelybe került a krém, a modernizálás jegyében. A kék tégely minden idők egyik legsikeresebb kozmetikai termékévé vált, bár ennek okai sajnos nem derültek ki a sajtóanyagból, pedig kíváncsi lettem volna, hogy a semmivel sem összetéveszthető kék tégely mennyiben járult ehhez hozzá.
Hidrogénszőke, cérnavékonyra szedett szemöldök, hullámos haj, vörös ajkak: a 30-as évekre utaló jegyek. Így nézett ki egy Nivea plakát 1935-ben. Lessetek rá a topánra is!
Valamivel decensebb plakát 1939-ből. Felhívnám a figyelmet a vörös hajra. Miért? A démoni, titokzatos hajszín az 1940-es években vált hatalmas slágerré. A nővérke a sarokban zseniális. Már akkor a fájdalmas, bőrhámlással és bőrpirosodással járó leégés ellen kampányoltak.
Vörösre festett száj, vörös körmök, bikini! Egy plakát 1943-ból.
Szintén 1950.
Az ötvenes években visszatértek a rajzolt plakátok is.
Életigenlő, combvillantó darab 1955-ből.
És egy másik, 1958-ból. Vörös körmök, jaj, de szépek!
A póz nagyon is hasonló, de ez már az 1960-as évek. (Úgy látszik, bevált a dolog...)
Labdás kampány 1971-ből. Természetesen szőke haj és bronzbarna bőr!
Végezetül két kedvenc: ez egy 1973-ban készült, kóreai hirdetés cuki családdal. (Az apika vigyora frenetikus.)
És a kedvenc Nivea-kampányom a kilencvenes évekből (ez egészen pontosan 1994-ből).
Fotók: Nivea, saját