A L’Oreal Paris nemrég mutatta be legújabb termékét, egy habállagú, habkönnyű hajfestéket. Az újdonság bemutatása előtt érdekes dolgokat tudtunk meg a hajfestésben világelső, több mint 100 éves L’Oreal történetéről, amely egyszemélyes vállalkozásból nőtte ki magát a világ egyik vezető kozmetikai óriásává. Ennyi PR-szagú felvezető után következzen egy kellemes mese egy fiatalemberről, akinek nagyon sok nő köszönheti, hogy ma otthon festhet hajat.
A szépségbirodalom története egy kísérletező kedvű párizsi fiatalemberrel Eugéne Schullerrel kezdődött, aki egy elzászi cukrászmester fiaként látta meg a napvilágot. A mesterségek akkoriban apáról fiúra szálltak, így nem volt kérdés, hogy Eugéne cukrászinasnak állt, ugyanakkor nem hagyta abba a tanulást sem. Jól tette, mert a Kémiai Intézetben évfolyamelsőként végzett. Érzékeny lévén a női szépségre, a női haj kezdte foglalkoztatni. Saját konyhájában felállított kémiai laborjában kísérletezett. 1907-ben már szintetikus hajfestékek kerülnek ki az lepárló edények, kémcsövek, lombikok rengetegéből. Az egyik első lakossági hajfestő szert L’Auléale-nak nevezte a kor egyik divatos, az északi fény (aurora borealis) hullámait idéző frizurája után.
Eugéne Schuller 1907-ben
Az első termékek egyike
A nők mindenkori hiúságát jól mutatja, hogy a vállalkozó kedvű és az ősz hajszálaikat nehezen viselő asszonyok bevállalták a közel sem kockázatmentes procedúrát, amelynek nem minden esetben lett egészséges, ragyogó hajszín az eredménye, mint manapság. Történetünk főszereplője viszont jó úton járt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy 1909-ben, kétszobás párizsi lakásában megalapította a L’Oreal elődjét "La Société des Teintures Inoffensives" (valahogy így: „A Kíméletes Hajfestés Társasága”) néven. A lakás nagyobbik szobájában rendezte be az üzletet, míg a konyha laboratóriumként szolgált. Eugéne bízott a kémiában, a zsigereiben (és a csakráiban) érezhette, hogy ez a kozmetikai ipar jövője, amely képes lesz felülmúlni nagyanyáik szépségreceptjeit. A 20. század elején ez forradalmi gondolatnak számított.
A d'Or szőkítő reklámja az 1910-es évekből
Kampány 1915-ből
1921-re olyan technikákat fejlesztett ki, amelyekkel bátran léphetett olyan ingoványos talajra, mint a hajfestés vagy a tartóshullám készítése. Eddigre kikísérletezte a szappanmentes hajsampon receptjét is, amelyet például a híres d'OR samponban is felhasznált. Megérezte, hogy a szépségápolás jövője az, ha a tudománnyal összekapcsolódik. Így nemcsak elégedett kuncsaftokra és folyton újuló termékpalettára tett szert, hanem megalapozott a szépségiparnak is.
1921
Plakát és bubi frizurák az 1920-as évekből
Bubik
1928 újabb áttörést hozott: bevezette az első oxidációs hajfestéket, amely néhány óráról alig egy órára csökkentette a hajfestés időtartamát. 1932-re a párizsi fodrászok egy csapata osztozott Eugéne Schueller nézeteiben és támogatták a munkásságát, négy évvel később Eugéne párizsi gyárában ezer ember dolgozott.
Harminc évvel azután, hogy megjelent az első termékével, 1939-ben megalapította a L’Oréal céget. A kutatás és a gyártás mellett nem sikkadt el a képzés fontossága sem. A vállalkozó a fodrászok számára képzési központot létesített, ez a fajta szemlélet ma is jellemző a világcégre.
1932 - L'Oréal Blanc
L'Oréal Belle Color kampány 1961-ből
A második világháborúban politikai nézetei miatt nehézségei akadtak, de a háború után változatlan lelkesedéssel folytathatta a munkát. Hogy minél több embert elérjen, magazint alapított Votre Beauté néven, nem feledkezett meg a kivitelezés milyenségéről és agyba-főbe reklámozta termékeit. 1957-ben adta át az igazgatói posztot François Dalle-nek, aki multinacionális céggé változtatta az otthoni hajfestésben minden téren világelső vállalatot.
Forrás: http://www.wiwo.de/, L'Oréal sajtóközlemény
Még több kép: http://www.flickr.com/photos/loreal100/