Az ókori görögök szívesen használtak fehér vásznat, de nem kizárólag ez a szín jellemezte a ruházkodásukat. Ma már csak néhány terrakotta szobrocska és néhány váza árulkodik az ókori görögök viseletére jellemző színkavalkádról.
Angelina Jolie egyedüliként vörösben a Nagy Sándor, a hódító című filmben
A Szépművészeti Múzeum idei első Múzeum+ rendezvényén a divaté volt a főszerep, egészen pontosan a viselettörténeté. Több szakmai tárlatvezetés mellett Zoób Kati divattervező és Bujdosó Bianka divatblogger is vitt egy-egy túrát. Nem gondoltam, hogy ennyien lesznek, Zoób Kati vezetésére például második alkalommal sem nem is fértünk be. A mai divatot az Ille-Olla hozta közelebb az érdeklődőkhöz, de lehet, hogy érdekesebb lett volna, rajta kívül még több vagány, mai magyar tervezővel is megismertetni a divatra fogékonyabbnak tűnő közönséget.
Amiről viszont most szó lesz, annak semmi köze a mai divathoz. Pogány Dalma, a Szépművészeti Múzeum munkatársa (sajnos, nem tudom a titulusát) az Antik Gyűjteményben tartott tárlatvezetést. Itt szóba került például az ókori görög viselet, azon belül pedig a ruhák színe is. Valamiért a mai emberek fejében az van, hogy a görögök csak és kizárólag hófehér leplekbe csavarták magukat. A fejekben élő tévhitnek több oka is lehet.
Például a fennmaradt hófehér szobrok…
forrás: MET
… vagy a klasszikus korhoz visszanyúló festmények…
Sir Lawrence Alma Tadema és Henry Peters Gray festményének egy-egy részlete
… vagy a 20. század elején készült fotográfiák…
Fritzi von Derra és Thomas Eakins egy-egy fotója
… vagy a filmekből ismert fantáziakosztümök…
Lena Headey (300), Diane Kruger (Trója), Angelina Jolie (Nagy Sándor, a hódító)
…vagy a vörös szőnyeg görögös estélyi ruhái.
Diane Kruger, Kim Kardashian, Megan Fox
Mivel a görög éghajlat nem kedvez a textilek konzerválódásának, ezért ilyen tárgyi emlékek nem állnak a muzeológusok, régészek és kutatók rendelkezésére ebből a kultúrából. Ami viszont fennmaradt – a ma már hófehérre kopott szobrokon túl – az néhány terrakotta szobrocska és váza.
Ha alaposan szemügyre vesszük az alakokat, akkor észrevehetjük, hogy az általuk viselt ruhadarabok nem fehérek, hanem színesek.
Szobrok és a váza az ie. 3-2. századból származnak (forrás: MET)
Rudolf Brob-Johansen az Öltözködés története című könyvében azt írja, hogy a gyapjúból készült ruhadarabokat növényi festékkel színezték. „Színeik: csíra-, olaj-, és almazöld, az ametisztibolya és jácintkék, meg a vörös árnyalatai, pipacspirostól a sötétliláig.” Az egymás fölötti színes rétegek (alul a khitón, fölötte a peplosz) azért izgalmas kavalkádot eredményezhettek. Szóval inkább valami ilyesmi lehetett a jellemző?
Diane Kruger (Trója), Sienna Guillory (Trója - Háború egy asszony szereméért), Angelina Jolie (Nagy Sándor, a hódító)
Azért a fehérről sem szabad megfeledkezni, mert nem kizárólag ugyan, de ez a szín is jelen volt. A vásznat, amely idővel egyik kedvenc anyagukká vált a gyapjú mellett, többnyire fehéren hagyták, a szegélyekre pedig ezüstös, aranyos vagy tarka nyomott minta kerül, amely vonalakból vagy növényi mintákból épült fel. A beleszőtt hímzett díszítést viszont nem használták.