1971. Tíz év telt el Yves Saint Laurent saját divatházának megalapítása óta, amely egy évtized alatt forradalmat forradalomra halmozott. Már túl vagyunk a Mondrian-festmények ihlette kollekción, a szmoking évek óta a nők ruhatárának a része, és feltétel nélkül imádhatjuk a szafari stílust. Laurent 1971-ben két dobást tartogat.
"Collection 40". Ő így hívja az 1971-es kollekciót, amely sokkolja a divatkritikusokat állítólagos pimaszsága és érzéketlensége miatt. Az 1940-es évek Párizsának légkörét a terrortól való rettegés jellemezte, és onnantól kezdve a haute-couture egyenlő lett a méltósággal. Saint Laurent üzente viszont egyszerű és világos: öltözz, hogy csábíts. Mind a ruhák, mind azok prezentálása rendhagyó. A bemutatón modellek némelyike élénkzöld színben pompázó szőrmekabátban sasszézik végig a közönség előtt. Ez alól csupán a fekete harisnyakötő villan elő. A kecses lábak lakkbőr cipőkben végződnek, amely szintén a háború alatti viseletre emlékeztet. A hangulat puskaporos, több újságíró botrányt kiált. A kritikusok és az állatvédők magukon kívül vannak a döbbenettől, fogalmuk sincs, minek a részesei, nem értik, mi történik...
Szőrös kabát YSL 1971-es "Collection 40" kollekciójából.
Ők is onnan.
Jeanloup Sieff divatfotója a Collection 40 egyik darabjáról. És egy másik provokatív darab.
Ugyanebben az évben a tervező piacra dobja a ház első férfi parfümét Pour Homme néven. Az illathoz készült kampányfotón ő maga pózol anyaszült meztelenül. A képet közeli barátja, Jeanloup Sieff készíti, aki a Magnum-csoport tagja. Sieff valószínűleg már akkor sejti, hogy fotóskarrierjének csúcsa ez a 14 képből álló sorozat az akkori divatélet legmeghatározóbb zsenijéről. A kép minden addigi tabut megdönt. Soha azelőtt nem szerepelt meztelen férfi reklámkampányban, ráadásul merészen szembeszáll az addigi kampányok macsóközpontú karakterével. Megmutatja, hogy a férfi nemcsak tesztoszterontól fröcsögő vadállat lehet, aki egy szavával helyre teszi a nőt. Arra utal, mennyire sokfélék vagyunk, és a nőiesség és a férfiasság nem olyan kategória, mint a fekete és a fehér, hanem sokkal árnyaltabb, ezerféle szürkével sem lefesthető.
Jeanloup Sieff fotói Yves Saint Laurent-ről.
A parfümhöz készült kampánykép - Jeanloup Sieff fotója.
Yves Saint Laurent rövid úton a melegek elfogadásának egyik legnagyobb "szószólójává" válik - igaz, beszéd helyett sokatmondó fotóval teszi ezt. Ugyanakkor olyan, a korra jellemző, androgén ikonok sorába lép, mint Mick Jagger vagy David Bowie. 1971 a felszabadulás éve.
Yves Saint Laurent ma lenne 75 éves.