Az év utolsó előtti napjánál nem is lehetne alkalmasabb arra, hogy kiemeljek néhány, a jövőben is valószínűleg sokszor emlegetett érdekességet a divat világából. Lesz szó az évszázad esküvőjének kikiáltott menyegző főszereplőjéről és egy ittassága miatt pórul járt zseniről is.
1. A Galliano-botrány
Valószínűleg még az is tud az esetről, akit körülbelül addig érdekel a divat, hogy meg tudja különböztetni a zoknit a kesztyűtől. Röviden összefoglalva az történt, hogy John Galliano, a Dior divatház amúgy sem szentéletű, 50 éves tervezője többször tett antiszemita kijelentéseket, míg végül a rendőrségen kötött ki idén februárban. Valószínűleg egyik alkalommal sem volt túl szomjas, de ez nem mentség egy olyan ember számára, aki az emberek szemében 15 év alatt szinte teljesen összefonódott a Diorral. Egy ilyen nagy márka nem engedhet meg magának ekkora botrányt még akkor sem, ha egy zseniről beszélünk. Főleg azért, mert a divathetek miatt amúgy is többen odafigyeltek a divatra, ráadásul a zsidó származására büszke Natalie Portman, az Oscar-díj egyik várományosa, a Miss Dior parfüm arca, nyíltan elhatárolódott a tervezőtől. Olyannyira, hogy a világ legjobban figyelt gáláján végül egy padlizsánlila Rodarte estélyiben vette át a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat.
A karrierjét elvágó John Galliano és a Rodarte-ban pompázó Natalie Portman
A tervezőt először felfüggesztették, majd nem sokkal később menesztették a divatháztól. Természetesen születtek összeesküvés elméletek arról, hogy Gallianót eleve egy ideje el akarták távolítani a ház éléről, mert nem voltak olyan jók az eladások és önismétlővé váltak a kollekciói. Mindenki azt várta, hamarosan kiderül, ki lesz Galliano utódja, sokan Alber Elbazt (Lanvin) vagy Riccardo Tiscit (Givenchy) tartották esélyesnek (illetve egy tucat tervező neve felmerült a blogokon), de amikor 2011 őszére sem derült ki semmi a következő tervező kilétéről, abbamaradtak a találgatások. Végül december közepén, alig két hete, kiderült, hogy a belga Raf Simonsszal tárgyalnak. A 43 éves tervezőnek köszönhetjük az utóbbi évek egyik legfelkavaróbb, legletisztultabb, mégis hihetetlenül energikus color blocking kollekcióját, amelyet a Jil Sander márka színeiben követett el. Hát, nem sok köze van Galliano stílusához, de annál izgalmasabb lesz a kollekció, ha tényleg ő lesz a ház tervezője.
Christian Dior és Jil Sander divatházak egy-egy modellje a 2011-es őszi-téli kollekcióból
2. A menyasszony ruhája
Gallianótól viszont nem búcsúzhatunk el ennyivel, hiszen még egy hírt köthetünk hozzá a celebesküvők évében. Ugyan Kate Moss menyegzőjét közel sem figyelték annyian, mint Kate Middleton és Vilmos herceg esküvőjét, a ruha, amelyet a modell viselt, valószínűleg sokakat lenyűgözött.
Kate Moss John Galliano tervezte ruhában
Az Év menyasszonyi ruhája címet mégis Kate Middleton menyasszonyi ruhája érdemli – már csak a találgatások, a rengeteg cikk és az esemény jelentősége miatt is. A Sarah Burton (Alexander McQueen divatház) tervezte darabról Christian Lacroix azt nyilatkozta, hogy egyszerűbb, mint várta, de nagyon tetszik neki. Megjegyezte, hogy Grace Kelly 1956-os és II. Erzsébet királynő 1947-ben készült esküvői ruhájának a különös keveréke.Ezzel egyetértett a Nina Ricci tervezője, Peter Copping is. Hubert de Givenchy szerint a fátyol kicsit unalmas volt, de mivel Kate Middletonnak ilyen gyönyörű arca van, megengedhette magának, hogy így viselje. Antonio Marras a Kenzotól azt nyilatkozta, hogy McQueen briliáns választás volt. A ruha okosan hozta össze a tradicionális elemeket a modern részletekkel.
Grace Kelly, Katalin, II. Erzsébet
3. Az Alexander McQueen mindent visz
Ha az év vesztese a Dior, akkor a nyertese bizonyára az Alexander McQueen ház. A fent említett ruha volt az, amelyik a Sarah Burton vezette Alexander McQueen divatházat az egész világon ismertté tette még olyanok előtt is, akik számára mondjuk a Chanel még mond valamit, aztán ezzel ki is merült a dolog. Hatalmas dolog ez egy olyan tervezőtől, akin amúgy sem kicsi a nyomás a tervezőzseni tavalyi halála óta. Sarah Burton viszont úgy tűnik, jól veszi az akadályokat: idén megnyerte az Év divattervezője díjat a Brit Divat Díj (British Fashion Awards) kategóriái közül. A márka pedig sokat köszönhet a New York-i Met Múzeum Alexander McQueen: Savage Beauty című retrospektív kiállításának. A Facebookon azért kampányolnak, mert nagyon szeretnék, átvinni a kiállítást a tervező szülővárosába és a divat egyik fővárosába, Londonba is. Mondjuk, megértem. (Az összes kiállított remekmű itt elérhető. Állakra vigyázni!)
Alexander McQueen romantikájában helye van a halálnak.
4. Tinisztárok ütik ki a modelleket
Hailee Steinfeld, Chloe Moretz és Elle Fanning a Love magazin címlapján
Oké, az egy dolog, hogy Kate Moss és Naomi Campbell idén visszatértek a kifutóra. Ráadásul mindezt együtt tették. Ráadásul Kate rá is gyújtott egy szál cigire a nemzetközi dohányzásellenes világnapon, amivel megannyi szalagcímet söpört be a Louis Vuittonnak.
Ami viszont az egykori szupermodellek túlértékelt és hangos visszatérésénél is ijesztőbb, az a tizenéves színésznőpalánták óriási karrierje a divatbizniszben. A világ egyik legkúlabb 14 évese jelen pillanatban Chloe Moretz (helyesen e betűn van umlaut), akinek a ruhatárára még Suri Cruise sem mondhatja, hogy nincs eléggé felszerelve dizájnerdarabokkal. A hölgyemény Dolce & Gabbanában, Stella McCartneyban parádézik a vörös szőnyegen – és többnyire lehengerlően jól sikerül neki válogatni. Természetesen idén több címlapon is helyet kapott, úgyhogy csak idő kérdése, hogy melyik vállalat kéri fel kampányarcának. Ha ez megtörténik, akkor belekerül azoknak a tizenéves színésznőknek a csapatába, akik ezen már túl vannak.
Chloe Moretz
Idén Elle Fanning (13 éves!) lett a Marc by Marc Jacobs kampányarca. A Miu Miu pedig a 15 éves Hailee Steinfeldel kötött szerződést. A kampány végül olyan jól sikerült, hogy a briteknél be is tiltották, pedig Hailee rendesen fel volt öltöztetve, csak éppen túl szuicid pózban ábrázolták - egy sín mellett pityergett, vonat se közel, se távol, de ők tudják. Talán csak én vagyok túl öreg borúlátó, de ha ez tovább folytatódik, hiába lesznek valódi nőket megcélzó kampányok, és hiába éltetjük, hogy negyven fölött is van élet, a divat pontosan tudja, hogy kiket kell megcélozni ahhoz, hogy el tudja adni magát. A kataszrófákat soha át nem élt tizenéves fogyasztók pedig örömmel vetik bele magukat a konzumálásba – a szüleik pénzén.
Hailee Steinfeld a Miu Miu és Elle Fanning a Marc by Marc Jacobs kampányában
Viszlát, Elizabeth! Üdv, Elizabeth!
Idén két stílusikont is elveszítettünk: Elizabeth Taylort és Amy Winehouse-t. Pont a tegnapi bejegyzésemben tiltakoztam a stílusikon szó túlzott használata ellen, de ez a két nő – korukra való tekintet nélkül – tényleg nagy hatással volt a divatra. Elizabeth Taylort halála után Kate Winslet idézte meg a V magazin szeptemberi számában. A sorozatot Carine Roitfeld, a világ egyik legbefolyásosabb divatmagazinja, a Vogue Paris 2011 januárjában leköszönő főszerkesztője stylingolta. (Igaz, a bejelentést még 2010-ben tette. A lapot azóta Emmanuelle Alt főszerkeszti.)
Elizabeth Taylor és Kate Winslet
Elizabeth az utolsó nagy hollywoodi dívák egyike volt, akinek gyémántszeretete legalább olyan legendás volt, mint a férfiakhoz fűződő viszonya. Decemberben került sor a színésznő páratlan hagyatékának – ékszereinek, ruháinak, használati tárgyainak - árverezésére. A végeredmény minden elképzelést felülmúlt: összesen 154,2 millió dolláros bevétellel zártak, és minden tárgy gazdára talált. Elizabeth Taylor stílushagyatékának ezzel sincs vége. A Topshop például jövő tavaszi-nyári kollekcióját a színésznő Kleopátra című filmjének motívum- és hangulatvilágára építette. Jó néhány olyan ruhadarabot is beleépítettek a kollekcióba, amelyen a színésznő arca látható. Ezek után alig várom az ókori Egyiptomot idéző szemfestés trendet és a 21. századi kalasziriszek megjelenését.
A Topshop 2011-2012-es tavaszi-nyári kollekciójából
Ja, és az idei év egyik legviccesebb kampányvideója (Lanvin, 2011 ősz-tél)