Elsa Schiaparelli rajongott a merész ötletekért. 1933-ban az addig férficsizmákon, viharkabátokon és gyerekruhákon alkalmazott húzózárat felemelte az haute couture szintjére, és díszítőfunkcióval ruházta fel. Az idén három magyar divatmárka őszi-téli kollekciójában is hasonlóan előkelő helyet kapott a többnyire funkcionális cipzár.
Volt egy időszak a 20. században, amikor a nők uralták a divatot. Volt két nő, akik egy időben alkottak teljesen ellentétes gondolatok mentén, mégis sikert sikerre halmoztak mind a ketten. Az egyikük Gabrielle Chanel volt, aki megszabadította a nőket a hatalmas ruhamennyiségtől, és a divatot az egyszerűséggel és a hordhatósággal újította meg. A másik Elsa Schiaparelli, akit sokkal kevesebben ismernek Chanelnél, pedig szürreális ötletei akár a ma is megállnák a helyüket.
Schiaparelli akit én, szégyen és gyalázat, németes révén s-sel ejtettem egészen mostanáig, de ami még rosszabb, nem értékeltem eléggé élettörténetéért olvassátok el a Pumpkin Paradise blog bejegyzését. Valószínűleg én sem fogom megállni, hogy a közeljövőben ne posztoljam ki néhány modelljét, mivel szenzációs tervező volt. A mostani történetem szempontjából az a legfontosabb, hogy Schiaparelli volt az, aki 1933-ban először alkalmazta a szokásostól eltérő módon a cipzárt a ruhákon.
A cipzárt a viktoriánus korban, 1891-ben találta fel W Litcomb Judson chicagói mérnök, majd 1893-ban szabadalmaztatta az ötletet. Ne gondoljon senki olyan szerkezetre, mint a mai cipzárok. Az akkori változat használata közel sem volt egyszerű. A fogakat egyenként kellett összekapcsolni. Tíz évvel később, 1913-ban egy svéd származású, de szintén amerikai mérnök tökéletesítette Judson találmányát, és megalkotta a kocsit, ami összekapcsolja a cipzár fogazatát. A cipzár (angolul zipper) elnevezés a B. G. Worth of Goodrich & Co.cégtől származik, amely a gumicsizmákon alkalmazott cipzárat. A húzózár 1917-ben vált népszerűvé, amikor az amerikai haditengerészet viharkabátjain alkalmazták.
Schiaparelli volt az első, aki először használta díszítőelemként a fémcipzár mellett a műanyag változatot is – nem véletlenül. Harry Houghton a Lightning Fastenerstől (a cipzárak elterjesztésében és gyártásában fontos cég) állítólag 10000 dollárt fizetett a tervezőnőnek azért, hogy részt vegyen a húzózár népszerűsítésében és valószínűleg megtámogatták pát darabbal. Schiaparelli a nemrég bevezetett műanyag változat mellett döntött. 1935-1936-os őszi-téli kollekciójában a zsebeken, a nyak- és vállrészen is megjelent a cipzár, amit a közönség nem igazán értett először. Azt pedig főleg nem, hogyan kerül a cipzár az estélyi ruhákra. Hát, valahogy így.
Elsa Schiaparelli 1948 - kép
Elsa Schiaparelli, 1939 - kép
Elsa Schiaparelli 1933-1935 - kép
Elsa Schiaparelli - 1938, 1939 - kép
Elsa Schiaparelli - kép
Aztán minden valószínűség szerint megtetszett nekik az ötlet, hiszen a negyvenes években sok ruhamodell elejére került cipzár, ahogy a hatvanas években is előszeretettel használták. Azóta is rendszeresen előkerül a különböző tervezőknél. Legutóbb 2009 körül volt egy vehemens cipzárőrület, amikor a dzsekiken kívül a táskákat, ruhákat és a csizmákat is ez díszítette.
Cipzáras ruhák az 1939-ből és 1958-ból.
Sztárok cipzárban
Idén három magyar brand a funkció mellett látványelem minőségben használta a húzózárt. A USE Unused őszi-téli kollekciójában japánból importált, a modern hatást fokozó fémcipzárt építettek a ruhákba. A kollekció legtöbb darabja minden erőlködés nélkül beépül a dolgozó nő ruhatárába. A tervezők ugyanis előtérbe helyezték a hordhatóság mellett a praktikumot is. Az anyagok nagy része jól kezelhető, nem gyűrődő. A minimalista stílus és a klasszikus szabásvonalak miatt az egyes darabok a délelőtti megbeszéléstől az esti üzleti találkozóval egybekötött koktélpartiig megfelelnek a viselőjük igényeinek. A kollekcióban, először a USE életében, nem találkozunk a fekete színnel. Helyette már a nevében is kellemes fahéj, narancsszín, szahara szürke, erős tengerészkék, okkersárga, bézs, padlizsán, és curry simogatja a szépérzékünket. (Mellékesen jegyzem meg, ha a volt gyakorlatvezetőm, Gabi néni, lehúzná azt a cipzárt, és meglátná az eldolgozás minőségét, valószínűleg elalélna a gyönyörűségtől.) Én a sajtótájékoztató után ezzel a kollekcióval álmodtam, de ezt ne mondjátok el senkinek!
USE Unused 2011-2012 ősz-tél
Teljesen mást stílust képvisel és más közönséget szólít meg a Zagabo, amely idén nemcsak használta a cipzárt, hanem központi elemmé is tette. A kollekció neve (Zip It!) is erre utal. A Zagabonál a cipzár nem a csábítás kelléke, mint a USE-nál. Nem azért akarjuk lehúzni, hogy többet lássunk a nő testéből, inkább az újabb és újabb rétegeket, anyagokat, színeket akarjuk feltárni. A Zagabónál a cipzár tovább fokozza azt a játékosságot, amellyel idén sem fukarkodott Szabó Gabi, a tervező. A teljes kollekciót megtaláljátok a nemrég megújult, felhasználóbarát honlapjukon.
Zagabo 2011-2012 ősz-tél
A harmadik cipzárközpontú téli kollekció a Lilla Sellei Bags-nél született. A magát hobbidizájnernek tartó Lilla most az aszimmetrikus formákkal és a brutálneon színekkel kísérletezett. A folyamat legizzasztóbb része valószínűleg az lehetett, hogy a táska színével harmonizáló neonszínű cipzárt is találjon. A kép alapján sikerült.
Fotó: Lilla Sellei Bags - Facebook
Forrás:
www.coutureallure.blogspot.com