AJÁNLÓ
 
06:45
2011. 09. 24.
Metálfényű körmök, ragyogó szemhéjpúderek, csillámporral bevont cipők, flitterrel kivarrt...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 09. 24.
Néhány hónapja még a tengerészcsíkosról szólt minden és mindenki (én is), a 2011-2012-es...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 09. 24.
Újságíróként egyes alát adnék magamnak, hogy ezeket a képeket június vége helyett csak...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 09. 24.
A 2013-as esküvői trendek közül az egyik az 1920-as évek hangulatát idéző irányvonal. A...
A bejegyzés folyatódik
 
06:45
2011. 09. 24.
Van, akinek Claudia Schiffer (tényleg, van?). Van, akinek Cindy Crawford vagy Linda Evangelista....
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

2011-2012 ősz-tél: A fehér garbó

0 Komment
0 Reblog

Bottega Veneta, Brioni, Céline, Costume National. A tervezők agya egy rugóra járt, amikor az őszi-téli kollekcióikba építették – hol alig feltűnően, hol látványosan – a hófehér garbót. A lenti képet Faragó Ilona Az öltözködés ábécéje című, 1977-es kiadványából vettem. A nyakat körülölelő, fehér sáv inspirációs gyökerei viszont még ennél is sokkal korábbra, a férfidivatba nyúlnak vissza.

De mindenek előtt egy kis csemege az említett kollekciókból.

BCBG Max Azria és Bottega Veneta kétszer.

Brioni és Céline kétszer.

Costume National és Moschino kétszer - minden kép innen.


És akkor most kezdjük a történetet az elején! Az 1800-as évek első évtizedeiben a magas sarkú férficipők, a liszttel fehérített parókák, a hatalmas műgonddal elkészített és a nőkénél különlegesebb férfiruhák helyébe egyszerűbb, letisztultabb darabok kerültek. Ennek elsősorban politikai okai voltak. A francia forradalom előtt az arisztokrácia az öltözködéssel fejezte ki a rangját, ruharendeletekkel szabályozta, ki és mit viselhet - vagyis nem viselhet. Más kérdés, hogy a szegényebbek nem is tudtak volna olyan pompába burkolózni, mint az előkelők. A divat tükrözte különbözésnek a forradalom alatt és után nem sok jelentősége volt már. A férfidivat radikális változáson esett át, a korábbiakhoz képest fakó és egyszerű lett.

Az 1790-es évek közepére jelent meg a leegyszerűsödött divat már-már karikatúrába hajló változata Franciaországban: az „incroyable” (hihetetlen) nevű divatfi és párja, a „merveilleuse” (csodálatos). A divatfik egyik legjellemzőbb ruhadarabja a vastag, hófehér nyaksál volt, amely nem is csak a nyakat takarta, hanem túlzó módon egészen az áll fölé, majdnem a száj vonaláig ért (lásd a jobb oldali karikatúrán).

Jacques-Louis David önarcképe (1794) és a hihetetlen divatfi a csodálatos divathölggyel - kép

„Les Modernes Incroyables” – karikatúra a Caricatures Parisiennes-ből (1810) - kép


Angliában már ekkor jelen vannak azok a férfiak, akiknek alapdarabjai közé tartozik az egyenes szárú, hosszú nadrág, a frakk, a félcipő és a művészien megkötött nyakkendő, amelyet inkább nyaksálnak neveznék. A történetünk szempontjából ez, a sokféleképpen tálalható ruhadarab a lényeg, de azért muszáj szólni azokról is, akik ezt viselték. Ők voltak a dandyk, akiket - 1800 és 1830 között biztosan - minden férfi utánozni akart a fehér nyaksáljukkal együtt.

Richard Dighton karikatúrája (1818) - kép


A dandyk prototípusa George Bryan Brummel volt, akit mindenki csodált. Mestere volt a letisztult stílusnak, az eleganciának, amely ma is érvényes a férfidivatra annak ellenére, hogy a dandyk ruhatárából csak a frakk és a cilinder maradt a 21. századi férfira. Brummelről egy csomó anekdota született. Vannak egészen hihetőek, mely szerint azért nem csináltatott magáról soha életnagyságú portrét, mert egyszer leesett a lováról és betört az orra. Állítólag ő volt az, aki elterjesztette a napi tisztálkodást, borotválkozást (még a fogát is rendszeresen mosta!), és a rendszeres ruhatisztítást. Olvastam olyat is, hogy pezsgővel kellett fényesíteni a cipőjét és naponta több órán keresztül foglalkozott a külsejével. A pezsgős részt nem biztos, hogy beveszem, de mindent el tudok képzelni.

Brummel és a művészien megkötött nyakkendők - képek innen és nagy méretben innen.

Öltözködő dandyk (George Cruikshank, 1818) - kép

És akkor most vissza ahhoz a ruhadarabhoz, amiről eredetileg szó van. A garbónyakú pulóver munkásruhából lett hétköznapi viseletté, először elsősorban a férfiak körében. A nők között Greta Garbo tette népszerűvé, aki az Anna Christie (1930) című filmben is viselte.

Garbo 1930-ban és ki tudja mikor - kép.


Állítólag Katharine Hepburn is szívesen bújt garbóba azért, hogy vékonykának gondolt nyakát takarja vele.

Forrás.


Az ötvenes években a bentlakásos iskolák, egyetemek hatására terjedt el a fehér garbó, amely azt jelképezte, hogy viselője az amerikai közép- vagy felsőosztály tagja, okos és nem utolsó sorban fehér és az egyik legbefolyásosabb iskola növendéke. (A Vassar College olyan volt a nőknek, mint a férfiaknak a Harvard vagy a Yale, az itt jellemző viselet pedig hamarosan széles körben elterjedt.)

Számomra ez a fotó az elfojtott szexualitásról és a kordában tartott hormonokról szól - kép.

Fehér garbók 1949-ből és 1963-ból - képek innen és innen.


A nyolcvanas években újra felidézték ezt a vassar college stílust a tervezők, majd a kilencvenes években is visszatértek hozzá – gondoljatok csak a Spinédzserek című filmre, amely megint divatba hozta. A Spinédzserekben ugyan nem volt garbó, de Helmut Lang tervező 1997-98-as kollekcióiban annál több.

Helmut Lang, 1998 - kép (A másik kép forrása elveszett. :()


És ha már a kilencvenes évek vége, akkor végszónak nem hagyhatom ki ezt a két képet.

Képek innen és innen.



Feedek

HIRDETÉS

Silouette a Facebookon is

Címkefelhő

divat (38),divattörténet (20),inspiráció (13),20. század (9),divattöri a jövőből (7),19. század (6),divattervező (6),film (6),divat a vásznon (6),1920-as évek (5),interjú (5),2011-2012 ősz-tél (4),fűző (4),cipő (4),17. század (3),2011 (3),coco chanel (3),trend (3),Chanel (3),kiállítás (3),divatlexikon (3),menyasszonyi ruha (3),könyv (3),divattervezés (3),Elizabeth Taylor (3),Marlene Dietrich (3),fehérnemű (3),marilyn monroe (3),szecesszió (3),vörös szőnyeg (2),kepp showroom (2),programajánló (2),Tweed Run Budapest (2),1950-es évek (2),haj (2),hajfestés (2),haute couture (2),menyasszony (2),vintage (2),balett (2),múzeum (2),1930-as évek (2),18. század (2),Titanic (2),fürdőruha (2),Ördög Nóra (2),x-faktor (2),Lucile (2),Erzsebet kiralyne (2),divatos olvasmányok (2),Sarah Bernhardt (2),2012 tavasz-nyár (2),anna amélie (2),givenchy (2),16. század (2),lilla sellei bags (2),trenntre shoe design (2),retro péntek (2),esküvő (2),sorozat (1),életmód (1),vívás (1),sport (1),slippers (1),olimpia (1),bikiniszezon (1),dior (1),kollaboráció (1),lapos cipo (1),Jelmeztár (1),ruha (1),Látogatóközpont (1),parfüm (1),London (1),kampány (1),jelmez (1),V&A Múzeum (1),reklám (1),Chanel No. 5 (1),Jean Paul Gaultier (1),Christy Turlington (1),2013 (1),királyi család (1),keresztelő (1),kosztüm (1),Oscar 2012 (1),görög (1),golden globe (1),képek (1),modell (1),A magyar divat 1116 éve (1),A divatról komolyan (1),születésnap (1),Madonna (1),MTVA (1),koncert (1),II. Erzsébet (1),Királynő (1),A stílus királynői (1),György herceg (1),Paul Poiret (1),ikon (1),Párizs (1),divatbotrány (1),Pavlova (1),torta (1),fotózás (1),fotós (1),Anna Pavlova (1),Lady Duff-Gordon (1),Dolce&Gabbana (1),ókor (1),2013-2014 ősz-tél (1),10 dolog (1),Bert Stern (1),sztárok (1),Jacob Davis (1),Levi Strauss (1),esemény (1),farmernadrag (1),Cannes-i filmfesztivál (1),biciklis divat (1),mozi (1),A nagy Gatsby (1),1930-as (1),bicikli (1),A Nagy Duett (1),The Voice (1),Sisi (1),Sissi (1),balenciaga (1),szépség (1),direktórium (1),sztár (1),farmer (1),Cora Pearl (1),muszlinbetegség (1),rózsaszín (1),Cate Blanchett (1),szépségápolás (1),Katalin hercegnő (1),magyar divat (1),A Dal (1),Annette Kellerman (1),Tolvai Reni (1),Palvin Barbara (1),fogyókúra (1),1900-as évek (1),tetoválás (1),2012 (1),kurtizán (1),manöken (1),Gil Elvgren (1),pin-up lány (1),szépségipar (1),bubi (1),frizura (1),cséfalvay fanni (1),diplomakiállítás (1),nivea (1),tengerészcsíkos (1),100 (1),beauty (1),mome (1),bulvár (1),melltartó (1),rihanna (1),köröm (1),1940-es évek (1),1970 (1),Yves Saint Laurent (1),triumph inspiration award 2011 (1),bódis boglárka (1),bugyi (1),harisnya (1),kapszulakollekció (1),mono fashion (1),eugéne atget (1),divatkreátor (1),dolmány (1),séllei lilla (1),mente (1),Esterházy (1),főúri öltözékek (1),glamour (1),funny face (1),kalap (1),alsóruha (1),audrey hepburn (1),1957 (1),magyar viselet (1),Diana hercegnő (1),fejfedő (1),15. század (1),color blocking (1),2011 tavasz-nyár (1),sármán nóra (1),14. század (1),gótika (1),chino (1),nadrág (1),galicza eszter (1),hennin (1),1971 (1),Jeanloup Sieff (1),táska (1),biedermeier (1),gucci (1),korona (1),catwalk (1),rotschild klára (1),szocializmus (1),zagabo (1),cipzár (1),fotó (1),divatkutya (1),orosz agár (1),dori tomcsanyi (1),je suis belle (1),csillámpor (1),flitter (1),diszkó (1),Szépművészeti Múzeum (1),Christóbal Balenciaga (1),szépségflastrom (1),rokokó (1),Liszt Ferenc (1),Utolsó rapszódia (1),magyar film (1),toll (1),use unused (1),elsa schiaparelli (1),1958 (1),körömfestés (1),reneszansz (1),barokk (1),fontange (1),fekete körömlakk (1),13. század (1),botrány (1),christian louboutin (1),középkor (1),12. század (1),vogue (1),Cosmopolitan (1),mildred pierce (1),gepárd (1),mata hari (1),tisztalkodas (1),wc (1),Bakos Piroska (1),Gombold újra! (1),street fashion budapest (1),konferencia (1),yvan rodic (1),facehunter (1),szinpad (1)

Olvasóim

szekeresk Mengyán Eszter labor csirek LStyle winifredka dori89 jfgidskjf jbujdoso madmadame

Goldenblog