Metálfényű körmök, ragyogó szemhéjpúderek, csillámporral bevont cipők, flitterrel kivarrt ruhadarabok, méretes fémlapokkal felékszerezett kabátok igyekeznek elfeledtetni velünk a nehéz gazdasági helyzetet. Képes lennék belefulladni a flitterbe, annyira tetszik ez a hétköznapi viseletben is jelen lévő, már-már mértéktelen csillogás. A flitterek pazarsága már tavaly is tetten érhető volt a kifutón, de 2011 telére beszivárgott a divat bárki által elérhető színterére is. A glamúrt, a féktelen diszkóstílust megidéző trend nyomába eredtem. Az eredmény: néhány csillámporos szösszenet a 20. század közepétől és rengeteg kép.
Féktelen csillogás 2011-ben (képek: http://mygirlyside.tumblr.com/)
Az 1960-as évek végén járunk. Flitter és csillogó darabok léteztek korábban is a hollywoodi dívák ruhatárában, de a zene tette őket még népszerűbbé. A Supremes nevű, háromtagú női formáció nemcsak a gombafrizura ellen mért támadást a csillogó, flitteres ruhakölteményeivel. Zenéjükkel a Beatles nagy riválisai voltak Amerikában. Hála Diana Rossnak, az együttes egyik tagjának, aki ruhatervezőként, fodrászként és sminkesként is működött ez idő alatt, a Supremes már a kezdetektől egyet jelentett az újfajta (a régi, hollywooditól eltávolodó) glamúrral.
The Supremes 1969-ben és 1967-ben
Diana Ross 1970-ben kivált az együttesből és szólókarrierbe kezdett. Nemcsak a zene, hanem a divat terén is sikeres volt – még ha ez nem is volt feltett szándéka. Manapság szinte mindenkit hajlamosak ikonnak nevezni a (divat-bulvár) magazinok, aki egy kicsit is jól öltözik, pedig ezt a jelzőt csak azok érdemelnék meg, akik évtizedek múlva is hatással vannak a divatra. Diana Ross pedig pontosan ilyen. Lehet, hogy ő is másolt – miért ne tette volna? -, de ruhái nemcsak akkor befolyásolták a divatot, hanem a mai napig inspirálók. A ma egyik legnagyobb énekesnője, Beyoncé például őt tartja az egyik legnagyobb példaképének.
Diana Ross 1970-ben
A diszkó dívája címért persze versengtek mások is, például a szintén legendás Donna Summer, aki 1979-ben a legtöbb lemezt eladó énekesnő volt a világon. Nem csoda, hiszen a menedzsere kérésére felénekelt egy olyan számot, amely erotikus nyögdécseléseken alapult, és amelyet 1975-ben piacra dobtak. Bár Donna Summer keresztény lány volt, a showbizniszben kevésbé visszafogott arcát mutatta. Egy interjúban azt mondta, hogy a hetvenes évek nagyon durva időszak volt. Akkor sokan azt gondolták, a zenei élet akkori krémje nem éli meg a 2000-es éveket. Szerencsére, tévedtek, de jó okuk volt ezt gondolni.
A ragyogó Donna Summer
1977-ben ugyanis megnyitott a legendás Studio 54 nevű hely New York-ban, ahol a csillogó díszletek között mindenki megfordult, aki csak számított. A neveket hosszasan lehetne sorolni, de divat szempontjából talán (Roy) Halston divattervező merített a legtöbbet ebből a világból, hiszen ő maga is itt partizott estéről estére. Halston nemcsak Diana Ross egyik kedvenc tervezője volt, de egy időben ő öltöztette Lisa Minellit, Elizabeth Taylort, Bianca Jaggert és Anjelica Hustont is, akik szintén rendszeresen megfordultak a klubban. A diszkó stílus, az akkori éjszakai élet az ő ruháin és parfümjén keresztül lett elérhető az utca embere számára is.
Liza Minnelli, Liz Taylor és Betty Ford a Studio 54-ben
Bianca Jagger és Andy Warhol
Halston és modelljei
Jerry Hall
Később, a nyolcvanas években egyik tervezőnek sem volt akkora befolyása a divatra, mint Nolan Miller. Nem cseng ismerősen a neve, ugye? Ő tervezte a Dinasztia című szappanopera jelmezeit, amelyek akkoriban a csúcsnak számítottak. A ruhák miatt nők tízezrei ültek a képernyő elé. A Dinasztia a hálóruháktól kezdve az üzleti viseletig mindent meghatározott. A válltömések és a drága ékszerek mellett jutott hely a csillogásnak is.
A Dinasztia jelmezei kb. 1985-ből
A kilencvenes évek eleje nem a diszkós csillogásnak kedvezett, de voltak néhányan, akik nem idegenkedtek ezektől a daraboktól. Míg Whitney Houston az amerikaiakat vitte táncba, és voksolt a fényes darabokra, addig a briteknél Lady Miss Kier (videoklip itt!) hozta újra divatba a hetvenes évek csillogó overállját és platform cipőit.
A 21. század új diszkócsillagai 1999-ben tűntek fel, hogy 2000-re biztosan divatba hozzák a fényes púderrel csillogóvá tett bőrt, az arc lázas csillogását idéző sminket, a vékony fémpántokkal a testhez rögzített parányi topokat, a pici sortokat, a magas sarkú szandálokat. A popzenébe kapaszkodott újfajta diszkóstílus királynője Jennifer Lopez és Kylie Minouge voltak. A rövid időszak ikonikus darabja Kylie aranyszínű, parányi sortja a Spinning Around című klipből, amely egy mindössze 2 fontos vintage darab.
2005-ben a diszkó ismét új életre kelt, amikor Madonna piacra dobta Confessions on a Dance Floor című albumát, amely a 70-es, 80-as évek zenéje és a modern klubzene inspirált. A divatot pedig Madonna megjelenése.
Lassan nincs is olyan énekesnő, aki ne tornadressz inspirálta ruhában lépne színpadra. Mutatóba néhány példa.
Madonna, Beyoncé, Britney Spears
Lady Gaga és Mylie Cyrus
Rihanna és Selena Gomez
Hiába a recesszió, a rossz gazdasági helyzet, a csillogós, feltűnő, strasszokkal, nagyobb fémlapocskákkal vagy csillogó (mű)kövekkel kirakott darabok nemcsak 2010 őszén ellepték a kifutókat.
Balmain, Lanvin és Pucci - 2010 ősz-tél
Az önfeledt bulizás, a hedonizmus ígéretét hordozzák még akkor is, ha ezek a darabok inkább a diszkóvilág dekadenciájának lenyomatai. Amikor már minden mindegy alapon élvezzük az életet, mert ki tudja, mit hoz a holnap. Ma a csillogás – ahogy a bevezetőben is említettem – a divat szinte minden szintjén jelen van, elég csak a 2011-2012-es őszi-téli flitteres ruhákat átfutni (galéria itt!), a Net-a-Porter, az Asos, a Topshop, a H&M, a Stradivarius, a Zara vagy a Mango webshopjaiban, vagy az aluljárókban szétnézni. És ami a lényeg: a csillogás kötelező éjjel-nappal.
2011