AJÁNLÓ
 
06:35
2012. 01. 10.
Divatos olvasmányokról már volt szó a blogban itt. Jelentem, a divatkönyvtáram folyamatosan...
A bejegyzés folyatódik
 
06:35
2012. 01. 10.
Marlene Dietrich Tiétek az életem… című önéletrajza telis tele van a díva színőadi és...
A bejegyzés folyatódik
 
06:35
2012. 01. 10.
II. Erzsébet királynő ma ünnepli 85. születésnapját. Erre az alkalomra a Telegraph online...
A bejegyzés folyatódik
 
06:35
2012. 01. 10.
Még mindig F. Dózsa Katalin zseniális könyvét olvasom. Azt írja: "Az új szecessziós nőideált...
A bejegyzés folyatódik
 
06:35
2012. 01. 10.
Körülbelül ilyen címet kellene adnom ahhoz, hogy ez a cikk (bejegyzés) eladható legyen egy...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Díva a színpadon - Marlene Dietrich kosztümjei

0 Komment
0 Reblog

Marlene Dietrich Tiétek az életem című önéletrajzi könyvében nemcsak a filmes kosztümökről mesél, hanem „második hivatása” ruhatáráról is. A színésznőből lett énekesnő a színpadon sokszor meztelennek tűnt testszínű ruháiban, amelyeket gyöngyök, flitterek, sőt gyémántok borítottak – volt, hogy 3000 dollár értékben. A legenda szerint minden előadás után rávarrták a ruhát, ami - mily meglepő! - nem igaz. Az viszont ő maga állítja, hogy egy-egy ruha renoválásához a saját hajszálát fűzték a tűbe cérna helyett.

Ebben a bejegyzésben - ahogy az előzőben is, - átengedem neki a terepet. Most Marlene mesél.

Dietrich az 1950-es évek elejétől egészen az 1970-es évek közepéig a világ egyik legjobban fizetett kabaré énekesnője volt. A világ legkülönbözőbb városi színházainak színpadain lépett fel. Kritikus szemmel azt írja, hogy különösen az „új karrier” elején volt kifejezetten fontos a ruha, a megjelenés, hiszen akkor még énekhangja nem volt kiművelt, így megjelenésére és kiállására kellett hagyatkoznia. Nagy segítsége volt ebben Jean Louis jelmeztervező és Elizabeth Courtney varrónő. „Színpadi öltözékeimet Jean Louis tervezte és Elizabeth Courtney, a boszorkányos ügyességű, végtelen türelmű varrónő készítette el. (…) Ruháim valóságos műremekek. Louis kreációi a lehető legszebbnek, legesztétikusabbnak, legcsábítóbbnak mutattak. Ha a szükség úgy hozta, karomon vittem a kosztümöt, olyan féltő gonddal, mintha kisbabát vinnék.”

Jean Louis és Marlene Dietrich Jean Louis egyik kreációjában


Ha Jean Louis neve nem is mond sokat, a ruháit valószínűleg nagyon sokan ismerik. Az Oscar-díjas jelmeztervező ugyanis nemcsak Marlene ikonikus színpadi ruháit tervezte, hanem az ő nevéhez fűződik Rita Hayworth femme fatale karakterét tovább súlyosító fekete szatén estélyi a Gilda című filmben. (Senki nem gondolná, hogy Hayworth akkor terhes volt.) Illetve ő tervezte Marilyn Monroe testszínű ruháját ahhoz a jeles alkalomhoz, amikor a színésznő John F. Kennedynek boldog születésnapot kívánva búg a mikrofonba a világ szeme láttára és füle hallatára.

Rita Hayworth a Gildában (1946)

Marilyn Monroe 1962-ben


Marlene elmeséli azt is, mennyi szeretet fűzte a színpadi ruháihoz, ami nem csoda, ha tudjuk, milyen aktívan részt vett azok tervezésében, alakításában. Nem sajnálta sem az időt, sem az energiát, sem a fáradtságot arra, hogy tökéletesen jelenjen meg a színpadon.
„Első ruhám szellőkönnyű anyagát Bianchini szállította – ma már nem gyártják. Valódi „szellő” volt, de betöltötte feladatát; meztelennek tűntem, holott nem voltam az. Hímzése, amire egy gyönyörű japán lányka felügyelt, mestermunka volt. Órákon át figyeltük a hímzőrámák fölé hajló lányokat. Minden gyöngy, minden flitter fontos volt; Jean Louis-val együtt határoztuk meg, hova kerüljön egy-egy splitter, tükördarabka, üveggyöngy. Ezek helyét Elizabeth piros cérnával jelölte meg. (…) Azokban az időkben egyikünk sem sajnálta a ruhára fordított időt és fáradtságot.”

Marlene Dietrich 1955-ben


A különleges ruhadarabok és Marlene titokzatos egyénisége körül a ruhákkal kapcsolatos legenda is született, amelyet az énekesnő lerombol a könyvben. Egy másik érdekes technikai dologra viszont fény derül. „Színpadi ruháimhoz meleg szeretet fűz. A turnék idején magam végeztem a szükséges javításokat. Francia tűvel varrtam (ilyen finom tűket sehol sem gyártanak) és francia cérnával – Elizabeth néhanapján kitépte a hajszálamat, azzal reparált. Volt, hogy napi tíz órát álltam mozdulatlanul, amíg elkészült a rám szabott és rajtam összevarrt „költemény”. (…) A mértékre gyártott cipzárt is Franciaországból rendeltem. Minden ruhám cipzáras. Elterjedt az a legenda, hogy ruhámba minden este belevarratom magam; aki valamit is ért a ruhákhoz, tudni fogja, hogy az ilyen öltözék pillanatok alatt ronggyá lenne.”

Marlene 1957-ben és 1964-ben

A színésznőből lett énekesnő a technikai részletekbe is beavat. Ezek közül sok - a koncertekre jellemző óriáskivetítők miatt – ma már nem állná meg a helyét. Vannak viszont még ma is olyan bensőségesebb fellépések, amikor hasznát lehet venni ezeknek a tapasztalatoknak. Dietrich szerint a színpadi kosztüm több okból is más, mint a filmes, mégpedig: „A filmkosztüm a kamerának szól, a színpadi öltözék pedig az emberi szemnek. Ettől még lehetne kevésbé komplikált – de itt is felvetődnek különleges problémák. Az első: a közönségtől való távolság kérdése. Még az első sor is – ahol néhány kiváltságos vendég ül – eléggé távol van a színpadtól. Az öltözéknek ezért „hangsúlyosnak” kell lennie. Gyűrűk, fülbevalók és egyéb tartozékok hátrább már alig láthatók, noha ezeket is gondosan meg kell válogatni, a kívánt hatás elérése érdekében. A második: a reflektorok problémája. A világítás ugyanis megváltoztathatja a színeket és a kontúrokat.”

Marlene 1972-ben, Londonban

„Színpadi fellépéseim alkalmával a háttér általában fekete volt, a fény egyenesen rám esett, mintegy kihangsúlyozva a magasságomat. Mindig magammal vittem saját rózsaszín tüll-függönyömet is; bizonyos énekszámoknál ez ereszkedett mögém; nagyszerű fényhatásokat váltott ki. Minthogy színpadon viselt ruháim nagyrészt bőrszínű anyagból készültek, megvilágításuk nem volt gond; kerültem a zavaró, rikító színeket. (…)”

Aki ilyen tudatosan építkezik, annak a színpadi férfiruhákra is van magyarázata. „Két oka van: az egyik, hogy a századforduló óta kialakult az angol színpadokon, hogy híres varieté-színésznők (így Vesta Tilly vagy Ella Schileds) férfi öltözetben léptek fel. A másik, hogy a legjobb dalok férfiénekesek számára íródtak.” Így Dietrich megengedhette magának, hogy a legszebb dalokat és elénekelje anélkül, hogy csillogó gyémántruhájában furcsán vagy nevetségesen mutatott volna a színpadon, amikor dalaiban nők után kesergett.

Marlene Dietrich Tiétek az életem című önéletrajza ma már csak antikváriumban lelhető fel. Megvehető például itt vagy itt is.

Feedek

HIRDETÉS

Silouette a Facebookon is

Címkefelhő

divat (38),divattörténet (20),inspiráció (13),20. század (9),divattöri a jövőből (7),19. század (6),divattervező (6),film (6),divat a vásznon (6),1920-as évek (5),interjú (5),2011-2012 ősz-tél (4),fűző (4),cipő (4),17. század (3),2011 (3),coco chanel (3),trend (3),Chanel (3),kiállítás (3),divatlexikon (3),menyasszonyi ruha (3),könyv (3),divattervezés (3),Elizabeth Taylor (3),Marlene Dietrich (3),fehérnemű (3),marilyn monroe (3),szecesszió (3),vörös szőnyeg (2),kepp showroom (2),programajánló (2),Tweed Run Budapest (2),1950-es évek (2),haj (2),hajfestés (2),haute couture (2),menyasszony (2),vintage (2),balett (2),múzeum (2),1930-as évek (2),18. század (2),Titanic (2),fürdőruha (2),Ördög Nóra (2),x-faktor (2),Lucile (2),Erzsebet kiralyne (2),divatos olvasmányok (2),Sarah Bernhardt (2),2012 tavasz-nyár (2),anna amélie (2),givenchy (2),16. század (2),lilla sellei bags (2),trenntre shoe design (2),retro péntek (2),esküvő (2),sorozat (1),életmód (1),vívás (1),sport (1),slippers (1),olimpia (1),bikiniszezon (1),dior (1),kollaboráció (1),lapos cipo (1),Jelmeztár (1),ruha (1),Látogatóközpont (1),parfüm (1),London (1),kampány (1),jelmez (1),V&A Múzeum (1),reklám (1),Chanel No. 5 (1),Jean Paul Gaultier (1),Christy Turlington (1),2013 (1),királyi család (1),keresztelő (1),kosztüm (1),Oscar 2012 (1),görög (1),golden globe (1),képek (1),modell (1),A magyar divat 1116 éve (1),A divatról komolyan (1),születésnap (1),Madonna (1),MTVA (1),koncert (1),II. Erzsébet (1),Királynő (1),A stílus királynői (1),György herceg (1),Paul Poiret (1),ikon (1),Párizs (1),divatbotrány (1),Pavlova (1),torta (1),fotózás (1),fotós (1),Anna Pavlova (1),Lady Duff-Gordon (1),Dolce&Gabbana (1),ókor (1),2013-2014 ősz-tél (1),10 dolog (1),Bert Stern (1),sztárok (1),Jacob Davis (1),Levi Strauss (1),esemény (1),farmernadrag (1),Cannes-i filmfesztivál (1),biciklis divat (1),mozi (1),A nagy Gatsby (1),1930-as (1),bicikli (1),A Nagy Duett (1),The Voice (1),Sisi (1),Sissi (1),balenciaga (1),szépség (1),direktórium (1),sztár (1),farmer (1),Cora Pearl (1),muszlinbetegség (1),rózsaszín (1),Cate Blanchett (1),szépségápolás (1),Katalin hercegnő (1),magyar divat (1),A Dal (1),Annette Kellerman (1),Tolvai Reni (1),Palvin Barbara (1),fogyókúra (1),1900-as évek (1),tetoválás (1),2012 (1),kurtizán (1),manöken (1),Gil Elvgren (1),pin-up lány (1),szépségipar (1),bubi (1),frizura (1),cséfalvay fanni (1),diplomakiállítás (1),nivea (1),tengerészcsíkos (1),100 (1),beauty (1),mome (1),bulvár (1),melltartó (1),rihanna (1),köröm (1),1940-es évek (1),1970 (1),Yves Saint Laurent (1),triumph inspiration award 2011 (1),bódis boglárka (1),bugyi (1),harisnya (1),kapszulakollekció (1),mono fashion (1),eugéne atget (1),divatkreátor (1),dolmány (1),séllei lilla (1),mente (1),Esterházy (1),főúri öltözékek (1),glamour (1),funny face (1),kalap (1),alsóruha (1),audrey hepburn (1),1957 (1),magyar viselet (1),Diana hercegnő (1),fejfedő (1),15. század (1),color blocking (1),2011 tavasz-nyár (1),sármán nóra (1),14. század (1),gótika (1),chino (1),nadrág (1),galicza eszter (1),hennin (1),1971 (1),Jeanloup Sieff (1),táska (1),biedermeier (1),gucci (1),korona (1),catwalk (1),rotschild klára (1),szocializmus (1),zagabo (1),cipzár (1),fotó (1),divatkutya (1),orosz agár (1),dori tomcsanyi (1),je suis belle (1),csillámpor (1),flitter (1),diszkó (1),Szépművészeti Múzeum (1),Christóbal Balenciaga (1),szépségflastrom (1),rokokó (1),Liszt Ferenc (1),Utolsó rapszódia (1),magyar film (1),toll (1),use unused (1),elsa schiaparelli (1),1958 (1),körömfestés (1),reneszansz (1),barokk (1),fontange (1),fekete körömlakk (1),13. század (1),botrány (1),christian louboutin (1),középkor (1),12. század (1),vogue (1),Cosmopolitan (1),mildred pierce (1),gepárd (1),mata hari (1),tisztalkodas (1),wc (1),Bakos Piroska (1),Gombold újra! (1),street fashion budapest (1),konferencia (1),yvan rodic (1),facehunter (1),szinpad (1)

Olvasóim

szekeresk Mengyán Eszter labor csirek LStyle winifredka dori89 jfgidskjf jbujdoso madmadame

Goldenblog