Úgy tűnik a csíkos kirobbanthatatlan a divatból. Míg 2009-ben és 2010-ben a klasszikus tengerészcsíkos volt a sláger, a 2011-es tavaszi-nyári kollekcióban megannyi játékos, szertelen, színes változatra bukkanunk. Az viszont biztos, hogy az összes alapja az örök klasszikusnak gondolt fekete/sötétkék-fehér tengerészcsík, amely Coco Chanelnek köszönhetően került ebbe a megkérdőjelezhetetlen pozícióba. A bájos, franciás darab az öltözetek adu ásza lehet. Honnan indult a karrierje és kik tették naggyá?
Jelenet a Coco avant Chanel című filmből
A Cotcot alatt kezdtem el divattervezőkkel interjúzni. Az volt a célom, hogy egy-egy beszélgetésnek mindig legyen aktualitása, ne csak hasraütés szerűen interjúzzak. 2010-ben indult a Divatkreátor című tehetségkutató reality műsor a TV2-őn, amire fiatal tervezők jelentkezését várták. Az első széria szerencsésen egy másik tehetségkutató, a Megasztár 5 mellett futott, így a tervezők is előtérbe kerültek, hiszen ők készítették a hirtelen celebbé vált énekesek fellépő ruháit, amelyeket - főleg a bulvárcikkek miatt - az egész ország láthatott. Még Mari néni is megjegyezhette Pilipócson, hogy a Tolvai Renikének milyen szép volt az a köves kabátja. A Divatkreátort első szériáját Sármán Nóri nyerte, aki egy halálédes csajszi, és ideális interjúalany abból a szempontból, hogy imád mesélni. :) A vele készült interjúmat Aki lekörözte Cavallit címmel publikáltam a Cotcoton. Azt a beszélgetést olvashatjátok most itt is.
(Ui.: Azóta átigazoltam más médiumokhoz. Hamarosan megjelenik a Divatkreátor2011 nyertesével készült interjúm is nem a Cotcoton.)
Soha nem tudtam kedvenc divattervezőt megnevezni; nem vagyok jó a kedvencek kitalálásában, nem vagyok rajongó típus. Egy ideje viszont vannak olyan tervezők vagy divatházak, amelyekre jobban figyelek. Nagyon szeretem a Givenchy (Riccardo Tisci) munkáit. Bár nem szerelem volt első látásra, kollekcióról kollekcióra vonzott magához, míg végül teljesen beleszerettem. Imádom a Chloé egyszerű és letisztult vonalait. Szeretem Michael Kors sportos, nőies, életszerető ruháit. A legutóbbi Jil Sander kollekció pedig teljesen levett a lábamról. Azok a színek! Ha Jil Sander, akkor kikerülhetetlen a color blocking, amely a 2011-es tavaszi-nyári szezon egyik legmarkánsabb trendje.
A color blocking-ban egyébként az a jó, hogy olcsón meg lehet úszni, bárki követheti minden erőfeszítés nélkül. A recept egyszerű: végy néhány ütős, harsány, izgalmas színt, lehetőleg olyanokat, amelyik kontrasztban vannak egymással, majd helyezd őket egy szetten belülre. Kell, mondjuk egy citromsárga sort és egy ciklámen felső, és máris fashionista vagy. Ha harmóniára törekszel, akkor válaszd a színkörben egymás mellett álló harsány színeket. Ha szereted a feltűnést, akkor pedig mindenképp a komplementerekkel (a színkörben egymással szemben álló színekkel) kísérletezz. Nagy kedvencem a narancssárga és a ciklámen, a ciklámen és a zöld, valamint a zöld és a kék egymás mellett.
Hogy ne csak beszéljek róla, íme néhány, color blocking trendet felsorakoztató modell a 2011-es tavaszi kifutókról.
Gucci, Jil Sander, Marc Jacobs
Mostanában bedolgozom a Life.hu-nak. Nemrég felvetettem a rovatvezetővel, hogy régi divatőrületekről és őrült divatokról is írhatnék, mert van téma bőven. Persze egy ilyen pörgős magazinnak nem adható el egy lájtos dolmány és mente bejegyzés, hanem oda tényleg a hardcore őrületekre van szükség. Szerencsére, a blogon is volt már több olyan bejegyzés, amiből tudtam meríteni, de ki kellett dolgozzak még három bekezdést. Egy ilyen cikk amúgy baromi nagy elmélyülést igényelne. Jobban örültem volna, ha már lenne annyi blogbejegyzésem, hogy innen szemezgessek, ehelyett maradtak a divat töri jegyzetek és a gyorstalpaló. Na, de a lényeg, a lényeg: ez a hennin dolog, amiről a cikkben is írtam eléggé felcsigázott.
Kezdjük az elején, mi is az a hennin? A hennin egy csúcsos fejfedő, süveg, körülbelül olyan, mint amiket a kislányok a királylányoknak rajzolnak, amikor éppen nem koronát. A hennint a nők viselték.
"Csak a fejemet figyeld!"
A Trenntre Shoe Design-ról már volt szó itt a blogon. Galicza Esztertől nem sokkal később imádnivaló emailt kaptam. Szerinte a bejegyzés sokkal bensőségesebb lett, mint egy interjú. Azért ez utóbbira is sor került, és egyike lett azoknak a beszélgetéseknek, amiket nagyon szerettem megírni.
A cipőkészítés nem nőknek való
Alaposan föl kell kötnie a gatyáját annak, aki előzetesen a Google Maps-en tájékozódva szeretné megtalálni a Trenntre Shoe Design székhelyét. A Maps ugyanis valamiért néhány megállóval távolabb navigálja az érdeklődőt. Pedig nagy kár lenne, ha a lelkes cipőrajongók nem találnának oda az Üllői úti lakásban rejlő bemutatóterembe és műhelybe, ahol Galicza Eszter azon dolgozik, hogy félcipői, sarui és szandáljai minél több női lábról köszönjenek vissza. Meg persze azon is, hogy rácáfoljon a régi mesterek előítéleteire.
Galicza Eszter (fotó: Neményi Márton)